Qmusic gaat een nieuwe ronde van ‘Het Geluid’ spelen. Vanaf maandag 31 juli kunnen luisteraars weer raden wat het geheime geluid is en daarmee veel geld winnen. Dit jaar zijn er wel een paar wijzigingen: luisteraars die meteen al denken te weten wat het geluid is, kunnen het geluid in een kluis stoppen. Die gaat dan op donderdagochtend open, voor 24 uur. Als het geluid dan geraden wordt, verdelen luisteraars 2500 over alle luisteraars die het goed hebben geraden.
Bij Het Geluid begint de pot op 2500 euro en wordt het elke keer dat een fout antwoord wordt gegeven verhoogd met 100 euro. Elke dag spelen de dj's het spel tussen 7 en 19 uur. Het maximale prijzengeld is dit jaar 100.000 euro, maar daar gaat dan nog wel kansspelbelasting vanaf.
Luisteraars die mee kunnen spelen, kunnen zich aanmelden via de app van Qmusic. Wie zich voor 18.30 uur aanmeldt, kan dezelfde dag nog meespelen. Alle aanmeldingen na 18.30 uur gaan mee met de volgende dag.
Radiostations hebben veel te veel betaald voor de nieuwe frequenties die ze konden winnen bij de frequentieveiling van afgelopen maand. Dat zeggen Talpa Network en BNR. Ze hebben zelf hun frequenties behouden, maar moesten daarvoor diep in de buidel tasten.
In totaal verdiende de Staat 152 miljoen euro aan de frequenties. Talpa noemt dat ‘veel te veel’ en BNR noemt het ‘te gek voor woorden’. Ze wijzen met het beschuldigende vingertje naar KINK, dat de frequentieveiling heeft afgedwongen, en uiteindelijk zelf afhaakte. Nu het geld opgehoest moet worden, moet BNR Nieuwsradio snijden in het personeelsbestand.
KINK vindt juist dat de hoge biedingen bewijzen dat we met de grote commerciële radiozenders geen medelijden hoeven te hebben. Directeur Jan Hoogesteijn vindt Talpa en BNR dan ook ‘niet eerlijk en hypocriet’. Het is nu nog maar te zien of de landelijke stations de hoge kosten ook echt weer kunnen terugverdienen. De looptijd van de vergunningen is twaalf jaar. Volgens het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, dat de veiling uitschreef, zou dat ruim voldoende moeten zijn.
Luisteraars die via online radio luisteren, krijgen steeds vaker gepersonaliseerde reclame te horen. Daarvoor werken de zenders die aangesloten zijn bij het advertentienetwerk van Talpa met ‘dynamische radioreclame’.
De dynamische commercials worden aangepast op de dag, de functietitel en de locatie van de luisteraars. Talpa deed een proef voor Tempo Team. In de reclames van Tempo Team werd bijvoorbeeld gezocht naar personeel in de regio Den Haag. Daarom kregen alleen luisteraars uit Den Haag en omstreken de relevante vacatures te horen. Volgens Talpa en Tempo Team zorgde dat voor ‘meer impact en een flinke stijging in het zoekgedrag naar Tempo Team-vacatures’.
Talpa wil de software nu breed uitrollen en ook inzetten voor de zenders die aangesloten zijn bij OMS: het advertentiebedrijf van Talpa. OMS verzorgt de radioreclame voor onder meer 538, Radio 10, Sky Radio, 100% NL, SLAM!, Sublime, Decibel en Veronica.
De kans is groot dat in de toekomst ook nog andere technologieën worden toegevoegd. Bijvoorbeeld door tekst naar spraak te gebruiken, zodat het produceren van spots goedkoper wordt.