De STER, de reclamemaatschappij voor landelijke publieke zenders, heeft afgelopen jaar 40 miljoen euro aan inkomsten uit radioreclame verdiend. Daarmee stijgt de omzet uit deze vorm van reclame. Dat blijkt uit het jaarverslag van de STER. Ten opzichte van 2021 groeide de opbrengst met bijna 5,5 miljoen euro.
Tijdens de coronapandemie zagen reclamemaatschappijen de inkomsten teruglopen. Nu zijn de inkomsten weer terug op niveau, en zijn ze zelfs fors hoger dan voor de coronapandemie. Toch luidt Ster de noodklok, omdat ‘de keuzes die de overheid heeft gemaakt om reclameruimte op televisie te halveren en de commerciële mogelijkheden online te blokkeren, zullen leiden tot halvering van de afdracht’, zegt directeur Frank Volmer tegen RadioWereld.
De STER zal haar domein ook gaan uitbreiden. Straks zijn niet alleen landelijke publieke omroepen aangesloten, maar ook regionale omroepen en zelfs lokale omroepen. Daarmee kan het reclamebedrijf een hogere omzet realiseren voor zowel zichzelf, de overheid als de omroepen.