Onheilspellende cijfers uit België: uit de nieuwe CIM Establishment Survey 2024 blijkt dat radio luisteren op alle manieren daalt. Ook Spotify en YouTube Music doen het niet meer goed bij de consument. Voor Spotify houdt dat in dat het voor het eerst bereik verliest. Ook voor luisteren via de analoge FM, is er slecht nieuws.
In Vlaanderen is FM in het verval gekomen. Inmiddels wordt minder dan de helft van de bevolking aangesproken via de ouderwetse radio. Was dat vorig jaar nog 58,1 procent, blijft er nu nog 49,4 procent over. Je zou dan verwachten dat DAB+ en online radio populairder worden, maar ook dat is niet de realiteit. Voor DAB+ geldt een stagnatie: van 31 procent een jaar eerder, naar 32 procent, dit jaar.
Online radio daalt zelfs hard. Luisterde vorig jaar nog 16,1 procent van het publiek via internet, is dat nu nog 14,5 procent. Bovendien kan de jeugd diensten als Spotify en YouTube Music niet meer bekoren. Het maandelijkse bereik liep in Vlaanderen terug van 30,8 procent naar 28,4 procent. Omdat Vlaanderen een relatief representatieve markt is voor de Benelux, vallen ook in Nederland gelijksoortige cijfers te verwachten. Mediamakers zullen met interessante innovaties moeten komen om de consument weer te bekoren.