De Raad voor Cultuur is positief over NPO Luister, Dit is het nieuwe platform van de NPO, waar het podcasts wil aanbieden. De podcasts die de publieke omroep nu uitbrengt, worden daar dan gebundeld. Staatssecretaris Uslu van Cultuur en Media stemt in met de plannen van de NPO.
Volgens de Raad ‘sluit de NPO met de komst van NPO Luister beter aan bij de behoefte van het publiek in het veranderende medialandschap’. Het platform wordt nu aangeboden als app in de pilot fase. Luisteraars kunnen de app al een jaar lang downloaden. Alle publieke podcasts en radiostations zijn erin te vinden.
Niet alleen de Raad voor Cultuur geeft advies over NPO Luister. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media buigen zich erover.
De NPO werkt aan de kwaliteit van de uitzendingen via de digitale ether (DAB)+. De uitzendkwaliteit verbetert zienderogen. Waar NPO Radio 1 eerst uitzond in 96 kbps, wordt er nu uitgezonden in 128 kbps. NPO Radio 4 zendt nu uit in een kwaliteit van 152 kbps, en NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 5, NPO FunX, NPO Soul and Jazz, NPO Sterren NL en NPO 3FM KX op 120 kbps.
Om de kwaliteit te kunnen verbeteren, moest er meer ruimte gemaakt worden. Daarvoor moesten enkele stations sneuvelen. Zo stopte de NPO met het uitzenden van 3FM Alternative, Radio 4 Concerten, NPO FunX Slow Jamz en NPO FunX Fissa op DAB+. Deze zenders zijn nu uitsluitend online te beluisteren.
‘Hard to say goodbye’ van Rondé is in januari het meest gedraaid op de radio. In januari draaiden radiostations het nummer maar liefst 680 keer. Daarmee staat het op de eerste plek in de Airplay Top 20 van 2022. Dat blijkt uit data van SoundAware.
Het nummer kwam al in augustus vorig jaar uit, en werd vrijwel direct opgenomen in de playlists van verschillende stations. In de Airplay Top 20 van november stond het nummer nog op de derde plaats, omdat er toen veel kerstmuziek werd gedraaid.
Op nummer 2 in de Airplay Top 20 staat Ed Sheeran met Overpass Graffiti, en de derde plaats is voor Swedish House Mafia & The Weekend - Moth to a flame.
Bedrijven maken weer meer reclame in audio. De audioreclamebestedingen stegen in 2021 naar 209,5 miljoen euro. Dat is een stijging van 23,4 procent tegenover de bestedingen in 2020. Daarmee is de audioreclamemarkt weer op het niveau van voor de coronacrisis. Dat becijfert Audify (voorheen bekend als het Radio Advies Bureau).
Audify kijkt niet alleen naar radioreclame, maar naar alle vormen van audio advertenties: ook spots, branded content en digitale audio zijn meegenomen. Vooral digitale audioreclame maakt een grote groei door: de bestedingen zijn meer dan verdubbeld, van 3,3 miljoen euro naar 7,8 miljoen euro.
Reclame op de radio steeg met 21 procent naar 188,6 miljoen euro. Met 13 miljoen euro is de non-spotreclame maar liefst 25 procent hoger dan in 2020, en op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis.
Nog niet alle radiostations hebben hun verliezen uit 2020 weer rechtgetrokken. Vooral kleine radiostations zijn nog in het nadeel.