NPO 3FM komt dit jaar in actie voor de stichting Het Vergeten Kind. Dat heeft de zender deze week bekendgemaakt. Opnieuw komt Het Glazen Huis in Amersfoort te staan, op dezelfde plek als vorig jaar. Met het kiezen voor deze stichting als doel, is het voor het eerst dat Serious Request wordt gewijd aan een binnenlands probleem.
Volgens 3FM verkeren er in Nederland 100.000 kinderen in diepe nood. Ze zitten in een onveilige thuissituatie. Daarom wil de zender dit jaar geld ophalen voor kinderen die het risico lopen op het criminele pad te raken of werkloos te worden. De kinderen krijgen via de stichting positieve aandacht, waardoor ze veerkrachtiger worden en meer zelfvertrouwen krijgen.
De eerste details over de actie zijn nu dus bekend. Welke DJ’s er in actie komen in Amersfoort, is nog niet bekend. Dat 3FM weer kiest voor Amersfoort is niet zo gek: vorig jaar mochten er vanwege de coronapandemie geen bezoekers op het plein komen. Dit jaar mag dat wel.
En deze week ook: Qmusic meest beluisterde online radio & Paul de Leeuw doet recordpoging podcast maken.
Qmusic was ook in juli weer het meest beluisterde radiostation online. Het NLO houdt met de Streaming Audio Monitor bij hoeveel luisteraars radiozenders online hebben. In juli werd de stream van Qmusic gemiddeld bijna 1,82 miljoen keer per week gestart. Dat is weliswaar flink minder dan in juni, maar dat komt waarschijnlijk door de vakantieperiode.
Online is NPO Radio 1 het tweede belangrijkste station online in Nederland. NPO Radio 2 staat op plaats 3, en zelfs Radio 538 moet dalende cijfers accepteren. 3FM maakte ook een flinke plek naar beneden. Het staat pas op plek 16 in de lijst van best beluisterde zenders online. De zender moet daarmee online stations als Grand Prix Radio en Radio 10 60’s & 70’s Hits voor zich dulden.
Regionaal gezien is Radio Gelderland op plek 28 het populairst via het internet, gevolgd door Omroep Brabant. NLO hield een maand lang de cijfers van 120 radiostations online bij.
Paul de Leeuw doet mee aan een recordpoging podcasts maken. Hij gaat twee afleveringen van ‘De Leeuw Lult Verder’ maken tijdens de Dutch Media Week. De Leeuw gaat de podcast samen met Hans Kesting maken, en ontvangt onder meer Giel Beelen als gast.
De Leeuw is niet de enige podcastmaker die meewerkt aan de recordpoging. Ook onder meer Harm Edens, Bastiaan Meijer en Rik van de Westelaken werken mee. Met de recordpoging wil het mediafestival Dutch Media Week het fenomeen podcasts in de schijnwerpers zitten. Er wordt in totaal zo’n 200 uur onafgebroken podcasts gemaakt.
De opnames van de podcasts zijn voor publiek bij te wonen in Beeld & Geluid in Hilversum. Wie zelf podcasts maakt en nog wil meedoen, kan zich nog aanmelden.