Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft haar meetmethodes vernieuwd. Sinds deze week worden de luistercijfers wekelijks gepubliceerd. De cijfers zijn te herleiden tot op de minuut. Volgens het NLO zijn de nieuwe luistercijfers ‘fijnmaziger’.
Voorheen werd er gewerkt met dagboekjes die door respondenten werden ingevuld. Na het luisteren vulden ze een dagboek in waar per kwartier werd bijgehouden waar ze naar luisterden. Dat bleek niet de meest betrouwbare en representatieve methode. Daarom ontwikkelde het NLO een nieuwe meetmethode, die werkt met een app.
De nieuwe app heet MediaCell+ (Android of Apple) en is ontwikkeld door onderzoeksbureau Ipsos. Iedere minuut dat iemand luistert, wordt automatisch geregistreerd. De methode werkt niet actief, zoals met de dagboeken, maar passief. De respondent hoeft er niets voor te doen. De app werkt dan ook door middel van ‘audio matching’. Op een Shazam-achtige manier wordt het audiosignaal vergeleken met het referentiesignaal. Zo bepaalt de app naar welke zender de respondent luistert. Ook nieuw is dat er nieuwe zenders zijn toegevoegd. Dit zijn de zogenoemde ‘AAS-zenders’. Dat zijn zenders die hun reclame verkopen via de dienst Audio Advertising Services.
Doordat de luistercijfers nu wekelijks verschijnen, krijgen radiozenders inzicht in het effect van items, acties, themaweken, reclame, muziekveranderingen en eventuele wisselingen in de programmering. De cijfers worden nu elke woensdag om 14.00 uur gepubliceerd.