Mag Joe, hitlijst verhuist en vaker online luisteren

Mag Joe, hitlijst verhuist en vaker online luisteren

Luisteraars kiezen vaker voor online radio luisteren

Steeds vaker luisteren Nederlanders online naar de radio. Radio als medium digitaliseert in een rap tempo, want nog maar 35,4 procent van het luisteren vindt plaats via FM. Tenminste, als we de cijfers voor de maand juli van het NMO Luisteronderzoek mogen geloven. FM blijft nog steeds de grootste, maar er zit groei in het luisteren via het internet.

Het is niet zo dat luisteraars vaker overstappen op online only-stations. Dat zijn stations die alleen via het open internet uitzenden, en dus niet via de kabel of FM. Nederlanders blijken juist erg honkvast en luisteren naar de zender die ze anders via FM luisteren, nu via het internet. De gegevens gaan dan ook over de grote landelijke stations die meedoen aan het luisteronderzoek.

Internet was in juli goed voor ruim 25 procent van de tijd dat er radio geluisterd werd, gevolgd door DAB+ met een percentage van 13%. Kabel is het minst populair, met 10,7 procent. Bij het online radio luisteren is het aantal kijkers van visual radio niet meegenomen.

De cijfers zijn wel wat vertekend: in juli kregen de meeste Nederlanders vakantie, waardoor er minder woon-werkverkeer was. Normaal gesproken luisteren we vooral in de auto naar radio, via FM. Internet is in de auto juist niet populair. Online radio luisteren gebeurt dan ook vooral thuis.

Radio Veronica verhuist met een hitlijst

Radio Veronica verhuist op 1 september naar nieuwe FM-frequenties. De zender zal dan uitzenden op de frequenties waar nu nog SLAM! te horen is. Om de verhuizing te promoten, start Veronica vanaf 25 augustus met de Housewarming Hitlijst. De lijst is een week te horen en omvat alle Veronica classics die van 1960 tot nu het meest zijn gedraaid.

Luisteraars kunnen zelf ook meedoen aan de housewarming, door muziek aan te vragen. Dat kan via de app van Radio Veronica. Dat Veronica moet verhuizen, is het gevolg van de FM-veilingen van begin juli.

De Housewarming Hitlijst begint op 25 augustus om 9 uur en is daarna dagelijks van 6 tot 23 september te horen. Op 1 september eindigt de lijst om 18.00 uur.

Mag DPG haar nieuwe zender ‘JOE’ noemen?

DPG Media, het moederbedrijf van Qmusic, komt met een nieuwe radiozender. Waarschijnlijk gaat deze ‘JOE’ heten, maar er is nu discussie over of de zender die naam wel kan en mag dragen.

De naam ‘JOE’ bestaat in Nederland alleen al. Het is een ingeschreven merk: het is de naam van de sportende hoofdrolspeler van Zappelin Go. De AVROTROS is houder van de merknaam en schreef het merk in 2017 in. Sinds die tijd worden Joe-knuffels verkocht.

Of AVROTROS problemen zal hebben met de naam van de nieuwe radiozender van DPG, valt nog te bezien. Officieel is namelijk alleen het beeldmerk ingeschreven. JOE is geen woordmerk. Dat biedt kansen voor DPG, door een logo te gebruiken dat niet lijkt op dat van AVROTROS en JOE als woordmerk te gebruiken.

Volgens BroadcastMagazine kan de inschrijving van AVROTROS betekenen dat JOE de toevoeging ‘FM’ krijgt, of dat er een andere naam wordt gekozen. Volgens BroadcastMagazine heeft DPG geknutseld aan zowel Joe.nl als JOEFM.nl. Overigens is de kans groot dat het nooit tot een rechtszaak zal komen, omdat juridisch gezien ‘JOE’ waarschijnlijk geen unieke naam is.