En lees ook over: Igmar Felicia had het niet naar zijn zin bij 538
Radiostation KINK heeft de rechtszaak die het heeft aangespannen tegen de Staat gewonnen. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wilde de frequenties van de huidige landelijke radiostations aanhouden, maar KINK was het daar niet mee eens. De zender wil volgend jaar landelijk op FM uitzenden.
Volgens radio KINK moest er een veiling komen om de frequenties opnieuw uit te reiken. Die veiling zal er komen; de rechter heeft het station in het gelijk gesteld. Dat houdt in dat het volgend jaar kan meebieden op landelijke FM-frequenties. Dat zou ten koste kunnen gaan van de zenders van Talpa Radio, die teleurgesteld reageert. Talpa beraadt zich op nadere stappen.
Qmusic is wel tevreden. De zender stond aan de kant van KINK. Qmusic wil dan ook nog een extra zender starten, die landelijk op de FM te horen zal zijn.
Igmar Felicia heeft het niet naar zijn zin gehad bij radio 538. De DJ werd onlangs ontslagen bij de zender, en vertelt nu over de cultuur binnen het bedrijf. Volgens Felicia is er bij 538 ‘geen ruimte om fouten te maken’. Hij heeft er, naar eigen zeggen, drie jaar zitten worstelen. Dat zegt hij in de podcast ‘Dit Was De Radio’.
Felicia maakte in april 2019 de overstap van Qmusic naar Radio 538. Hij was vooral in het weekend en de avonduren te horen. In april kreeg hij te horen dat hij weg moet. Op een dinsdagmiddag werd hij opgeroepen naar de studio te komen. Daar stond het management klaar om hem te vertellen dat er ontslag dreigde.
Bij het afscheid waren volgens Felicia geen managers te vinden. Collega’s namen afscheid van hem, maar het management bleef uit de buurt.
Radiomakers gaan automobilisten wijzen op het bestaan van DAB+. Dat gaat gebeuren middels digitale billboards. Het gaat om een gerichte reclamecampagne van Digital Radio NL ter promotie van de digitale etherradio.
Wie een auto heeft die jonger is dan december 2020 en tankt bij Shell, krijgt gerichte reclame te zien. De campagne maakt daarvoor gebruik van een techniek die het kenmerken van de auto detecteert en opvraagt. Als het voertuig modern genoeg is om DAB+ te kunnen ontvangen, krijgt de automobilist een reclame te zien. Daarin vertelt een bekende radio-DJ dat de auto klaar is voor DAB+. Op die manier hoopt Digital Radio NL meer luisteraars naar DAB+ te krijgen, en FM achter zich te kunnen laten.
Er zijn tien verschillende reclame-uitingen voor gemaakt. Onder meer Mattie Valk, Gerard Ekdom, Wietze de Jager en Ruud de Wild werken mee aan de reclames.