In De Wijsneuzen, de podcast van Vernieuwenderwijs, duiken Linda Litjens en Wessel Peeters in interessante onderwijsontwikkelingen. Daarbij kijken ze verder dan hun neus lang is en zoeken ze uit hoe het zit! Wat wordt er mee bedoeld? Waarom is het belangrijk? En hoe kun je er mee in je les? Diep in inhoud en praktisch op de uitvoering, en dat in ongeveer 15 minuten. Veel luisterplezier! Over Vernieuwenderwijs Als Vernieuwenderwijs - bestaande uit zes enthousiaste leraren en onderwijskundigen - helpen we bij didactiek, curriculumontwerp en toetsing. Dit doen op basis van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen leservaring. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: krachtig onderwijs ontstaat door het gezamenlijk vorm te geven. Om dit te doen begeleiden we innovatietrajecten, geven we keynotes en trainingen, schrijven we artikelen en boeken en ontwikkelen we producten. Er is daarbij geen one-size-fits-all oplossing: we helpen bij het maken weloverwogen, onderbouwde keuzes – waarbij we graag insteken op leren als continu proces, eigenaarschap en maatwerk. We zijn daarom doorlopend bezig met onderwijsinnovatie en weten wat wel én wat niet werkt. Meer weten? Check: https://www.vernieuwenderwijs.nl
In deze zeventiende aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Wat is het verschil tussen formatief handelen en programmatisch toetsen? Zijn jullie al bezig met formatief handelen en/of programmatisch toetsen? En ...
In deze zestiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je rubrics wél goed inzetten? Rubrics, ze komen in alle soorten en maten. Van héél gedetailleerd tot héél vaag, van 3 tot 7 niv ...
In deze vijftiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je voorkennis benutten? “De meest invloedrijke factor voor het leren is dat wat de lerende al weet." In deze aflevering bespre ...
In deze veertiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je lesgeven vanuit hoge verwachtingen? Wel eens gehoord van het Pygmalion effect? In deze podcast legt Linda uit wat het Pygma ...
In deze podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je autonomie stimuleren? Wessel beschrijft, op basis van een aantal onderzoeken en praktijkervaringen waarom we zoveel waarde hechten aan ...
In deze twaalfde podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je er voor dat een summatieve toets écht wat zegt?We kennen het allemaal: een bomvol toetsprogramma, maar weinig grip op het daa ...
In deze podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun lesgeven vanuit leerdoelen?Wessel beschrijft, op basis van een aantal onderzoeken, waarom werken met leerdoelen de moeite waard is. We bes ...
In deze tiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je ervoor dat peerfeedback waardevol is? Linda legt aan de hand van een aantal onderzoeken en voorbeelden uit wat praktische uitg ...
In deze negende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je leerstrategieën in de les verwerken? Wessel legt het belang van leerstrategieën in het leerproces van leerlingen en studenten ...
We laten leerlingen en studenten regelmatig samenwerken. Dit soms best spannend, want kunnen ze wel écht goed samenwerken? Hoe beoordeel je dit dan? En hoe zit het dan met meelifters? In deze achtste aflevering van de Wijsneuzen onderzoeke ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.