In De Wijsneuzen, de podcast van Vernieuwenderwijs, duiken Linda Litjens en Wessel Peeters in interessante onderwijsontwikkelingen. Daarbij kijken ze verder dan hun neus lang is en zoeken ze uit hoe het zit! Wat wordt er mee bedoeld? Waarom is het belangrijk? En hoe kun je er mee in je les? Diep in inhoud en praktisch op de uitvoering, en dat in ongeveer 15 minuten. Veel luisterplezier! Over Vernieuwenderwijs Als Vernieuwenderwijs - bestaande uit zes enthousiaste leraren en onderwijskundigen - helpen we bij didactiek, curriculumontwerp en toetsing. Dit doen op basis van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen leservaring. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: krachtig onderwijs ontstaat door het gezamenlijk vorm te geven. Om dit te doen begeleiden we innovatietrajecten, geven we keynotes en trainingen, schrijven we artikelen en boeken en ontwikkelen we producten. Er is daarbij geen one-size-fits-all oplossing: we helpen bij het maken weloverwogen, onderbouwde keuzes – waarbij we graag insteken op leren als continu proces, eigenaarschap en maatwerk. We zijn daarom doorlopend bezig met onderwijsinnovatie en weten wat wel én wat niet werkt. Meer weten? Check: https://www.vernieuwenderwijs.nl
Veel leerlingen en studenten zijn niet hetzelfde. Hoe kun je rekening houden met hun verschillen? Oftewel hoe kun je differentiëren? Om welke redenen en op welke gebieden kun je differentiëren? In deze podcast gaan Linda en Wessel in op wa ...
Aanvullend op de vorige podcast duiken we in de zesde aflevering in op de rol van de docent bij programmatisch toetsen. Wat wordt er bij deze toetsvorm van je verwacht en is dat eigenlijk wel echt zo verschillend van docentgedrag bij andere ...
In deze aflevering bespreken we één van de meest bevraagde toetsvorm van het moment, namelijk programmatisch toetsen. Wessel legt een aantal van de belangrijkste elementen van deze toetsvorm uit en we bespreken het grootste verschil met b ...
In deze vijfde aflevering bespreken we één van de meest bevraagde toetsvorm van het moment, namelijk programmatisch toetsen. Wessel legt een aantal van de belangrijkste elementen van deze toetsvorm uit en we bespreken het grootste verschil ...
In de vierde podcastaflevering staat de vraag: Hoe worden mijn leerlingen en studenten óóit zelfregulerend? Een ideale leerling of student is een zelfregulerende. Maar, hoe bereiken we dat precies? Veel luisterplezier! Meer weten over dit ...
In de derde podcastaflevering duiken Wessel en Linda in een voor veel docenten bekende vraag, namelijk: “is dit zo goed?” We leggen uit welk concept aan die vraag onderliggend is en we bespreken hoe je die vraag het beste kunt beantwoorden ...
In deze tweede podcastaflevering onderzoeken Linda en Wessel de volgende vraag: Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen en studenten feedback serieus nemen? We bespreken welke invloed jij als docent zelf hebt en welke dingen je kunt doen om le ...
In onze allereerste podcast ‘De Wijsneuzen’ gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe maak je leerlingen en studenten eigenaar van hun leerproces? Geen makkelijk onderwerp. Een paar belangrijke concepten passe ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.