Het belangrijkste radio nieuws in week 41: Radio4all is live met liftmuziek, bijna de helft van de Nederlanders heeft nooit van DAB+ gehoord en DPG Media doet goede zaken in week 40.
Radio4all is inmiddels live te horen. Het is de zender die meebood op de FM-veiling onder de naam ‘Financial News Radio’. Daarmee werd de indruk gewekt dat het ging om een zender die zou concurreren met BNR, maar niets bleek minder waar. De naam werd veranderd naar Radio4all, en op de frequenties van voorheen Sublime, bleef het stil.
De radiozender wordt creatief geleid door Giel Beelen. Hij liet onlangs weten dat de hele muziekbibliotheek van de zender was gestolen. Het stond bij hem op een laptop. Daarom is er voorlopig alleen ‘een soort lifmuziek, lekkere focusmuziek’ te horen, zegt Giel Beelen tegen persbureau ANP. Op 1 januari zal het station dan echt van start gaan. Het ligt in de lijn der verwachting dat dan ook de naam wordt aangepast.
Op dit moment zijn er testuitzendingen op DAB+. De landelijke FM-frequenties, waar ondernemer Joost Zuurbier 6,1 miljoen euro voor betaalde, zijn nog niet in gebruik. Wie dat wil, kan op dit moment online meeluisteren via Radio4All.LIVE. Volgens Giel Beelen wordt het een hele diverse zender, waar ‘op dinsdagavond een rockprogramma kan worden uitgezonden, en op woensdag bijvoorbeeld hiphop’.
Nederlanders zijn maar weinig bekend met DAB+. Het aantal mensen dat deze manier van radio luisteren kent, is weliswaar gestegen, maar slechts 55 procent van de Nederlanders weet wat DAB+ is. Vooral onder 65+-ers stijgt de populariteit, terwijl jongere mensen er geen belangstelling voor hebben.
Het aantal Nederlanders dat een DAB+-ontvanger in de auto heeft of thuis heeft staan, liet de afgelopen vijf jaar een groei zien. Dat percentage bedraagt nu 30 procent. Maar Nederlanders hebben maar weinig behoefte om gebruik te maken van DAB+ in de auto. Ruim twee derde van de Nederlanders heeft helemaal geen mogelijkheid om gebruik te maken van deze digitale radio. Zetten de ontwikkelingen zich zo door, dan duurt het nog 25 jaar voordat heel Nederland luistert via DAB+.
Daarentegen luisteren veel Nederlanders nog via de FM, of via het internet. Uit eerder onderzoek bleek al dat de zenders die op internet geluisterd worden, vaak ook de zenders zijn die landelijk een FM-frequentie hebben. DAB+ blijft wat dat betreft nog ver achter.
DPG Media, het moederbedrijf van Qmusic en de nieuwe radiozender JOE, kan tevreden terugkijken op week 40. In deze week deed het bedrijf extreem goede zaken. Zo is vlaggenschip Qmusic nationaal de marktleider en neemt ook het marktaandeel van JOE toe. Qmusic was in week 40 de best beluisterde radiozender van ons land, met 13,7 procent.
Qmusic ziet vooral het weekbereik toenemen. Inmiddels luisteren elke dag zo’n 4 miljoen Nederlanders naar de hitzender. Het marktaandeel blijft weliswaar bijna gelijk, maar in absolute luisteraars mag DPG Media zeker niet klagen. De nieuwe zender JOE doet het ook erg goed: die maakt een flinke stap omhoog.
De oldieszender van DPG Media is inmiddels ook het marktaandeel van 100% NL voorbij. Daarmee staat de zender in de luistercijfers boven bijvoorbeeld SLAM! NPO Klassiek, NPO 3FM, Radio Veronica, 100%NL en de regionale commerciële omroepen. In hetzelfde genre moet het nog wel NPO Radio 2 en NPO Radio 5 voor zich dulden. De tweede grootste zender van ons land is NPO Radio 2, en op plek 3 staat Sky Radio.