Aflevering Het Randstad Employer Brand Onderzoek In Een Notendop #65

· Aflevering van de podcast: #ZigZagHR Brainpickings

Het Randstad Employer Brand onderzoek vindt sinds 2000 plaats. Het gaat na waarom werkzoekenden kiezen voor een bepaalde werkgever. Vervolgens wordt een staal van bedrijven voorgelegd die de respondenten moeten beoordelen.  - Kent men het bedrijf?  - Zou men er al of niet graag werken?  - En hoe beoordelen zij het bedrijf op tien geselecteerde criteria? Het onderzoek leert hoe (on)aantrekkelijk bedrijven zijn én waarom.   Het levert de bedrijven een unieke benchmark op inzake hun employer brand. Doorheen de tijd is het van oorsprong Belgisch onderzoek geëxporteerd naar 34 landen in vier werelddelen. Anno 2021 blijft het Randstad Employer Brand onderzoek het enige representatieve in dit domein. De slotsom van de vorige studie, gepubliceerd in mei 2020, luidde: “Er is geen ontkomen aan, deze crisis zal zwaar inhakken op de employer brands van bedrijven. Gezien de aard van deze crisis zal dit normaliter nog zwaarder zijn dan bij de vorige recessies.” Die pessimistische toon was gebaseerd op de resultaten in 2009 in de nasleep van de financiële crisis. Maar de gevreesde recessie met jobdestructie bleef (voorlopig) uit. De gemiddelde aantrekkelijkheidsscores blijken niet gedaald. Nagenoeg alle sectoren laten zelfs een gemiddelde stijging optekenen. Geen enkel criterium wordt lager beoordeeld dan vorig jaar. De scores liggen meestal zelfs een kleine fractie hoger. Alleen werkzekerheid blijft ter plaatse trappelen. Dit toont duidelijk aan dat er geen sprake is van een crisisgevoel. Ook de rangschikking waarom men voor een werkgever kiest, ondergaat geen wijzigingen. Werkzekerheid wordt niet belangrijker, het criterium verliest zelfs een plaats en staat nu op vier. De nieuwe coronagerelateerde criteria – thuiswerk en coronaveilig werken – halen een middenpositie. Dat betekent dat loon en voordelen nog steeds het belangrijkste criterium is, dit jaar voor werksfeer en balans werk/privé. De rangschikking van de sectoren blijft ook merkwaardig stabiel. De sectoren die meer dan gemiddeld hinder hebben ondervonden van corona (zoals horeca, toerisme en luchtvaart) houden niet alleen stand, ze gaan er inzake aantrekkelijkheid op vooruit. Dit betekent dat de respondenten de huidige problemen als tijdelijk zien. Ook naar het resultaat van farma werd uitgekeken. Zou de sector profiteren van het vaccinsucces of zou de kritiek op de sector inzake de levering van het vaccin overwegen? De positieve invloed haalt het. De farmasector is voor de twintigste keer (op 21) de meest aantrekkelijke sector. De overwinning wordt nog kracht bijgezet door een tweede plaats bij het criterium CSR. Vorig jaar was dit het enige criterium waar de sector geen top 3 haalde. Het meest verrassende resultaat komt van de luchtvaartsector, die op een zucht van de eerste plaats strandt. De mediasector moet dit jaar tevreden zijn met een derde plaats. Janssen Pharmaceutica is voor de vijfde keer in de geschiedenis van het Randstad Employer Brand onderzoek de meest aantrekkelijke werkgever. Daarmee wordt de nationale trots recordhouder voor DEME en GlaxoSmithKline (GSK), die elk vier keer wonnen. Janssen haalt het redelijk afgetekend voor de nummers twee en drie: Seris en Nike. Voor beide bedrijven is het de eerste keer dat een top 10 positie werd behaald. Nike was in 2020 wel al de meest aantrekkelijke werkgever bij de jongeren, een prestatie die dit jaar wordt herhaald. Seris is de meest aantrekkelijke werkgever in Franstalig België en onttroont RTBF. Bayer en DPG Media vervolledigen de top vijf. Verder in de top 10 valt de sterke prestatie op van Brussels Airlines, dat inzake aantrekkingskracht geen coronaschade heeft opgelopen

Speelgoedwinkel
#ZigZagHR Brainpickings

#ZigZagHR Brainpickings

Gemaakt door: Lesley Arens Eerste aflevering: 22-05-2022

De podcast #ZigZagHR Brainpickings heeft in totaal 517 afleveringen

Vorige aflevering

Volgende aflevering

Ontdek de change chameleon in jezelf #68

Ontdek de change chameleon in jezelf #68

Maker: Lesley Arens Datum: 24-05-2021

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Het Randstad Employer Brand onderzoek in een notendop #65

#ZigZagHR Brainpickings · 20-05-2021

00:00 00:32:58