Léon Peeman Is Senior Customer Solution Advisor at SAP. Looks back (and forward) at the history of HR and points out three eras: It used to be human resources management, where employees were resources which could easily be interchanged. Resources in and out of the shelf… It evolved into human capital management, when employees started to represent a value (the discovery: skills and knowledge, that might be an important capital too). The next step is human experience management, where we put the employee at the center of the organization. Believes that when an employee is happy, everything around him/her is fine. It impacts everything: the way he/she works, the way he/she sells, the way he/she performs individually, in the team, in the organization. It impacts the way he/she acts towards peers, customers, suppliers,… This is the nucleus of human experience management. Sees employee experience as the biggest differentiator: “It’s like going to a store. Why do you go there? It’s all about the treatment, the experience.” Emphasizes that it’s not about the solution first of all, first you have to listen to the employees: what do they really need? Knows it’s not a good idea to create an experience that fits everyone. Then you end with delivering an experience that serves no one. Tells you how to deal with survey fatigue. A tip of the veil: don’t ask everybody the same questions. Watch the video, listen to the podcast and get inspired by the captivating description of the new HR: human experience management – ready to meet the needs of today, tomorrow and the day after tomorrow. This podcast is brought to you in collaboration with SAP +++ Léon Peeman Is Senior Customer Solution Advisor bij SAP. Blikt terug (en vooruit) op de geschiedenis van HR en wijst op drie min of meer keurig afgebakende tijdperken: Vroeger was het human resources management, waar werknemers middelen waren die gemakkelijk konden worden uitgewisseld. Middelen in en uit het schap... Het evolueerde naar human capital management, toen werknemers een waarde begonnen te vertegenwoordigen (de ontdekking: vaardigheden en kennis, competenties en ervaring, dat kan ook een belangrijk kapitaal zijn). De volgende stap is human experience management, waarbij we de medewerker centraal staat in de organisatie. Gelooft dat wanneer een werknemer gelukkig is, alles om hem/haar heen in orde is. Het heeft invloed op alles: de manier waarop hij/zij werkt, de manier waarop hij/zij verkoopt, de manier waarop hij/zij individueel presteert, in het team, in de organisatie. Het heeft invloed op de manier waarop hij/zij zich gedraagt tegenover collega’s, klanten, leveranciers,... Dit is de kern van human experience management. Ziet employee experience als de grootste onderscheidende factor: “Het is als naar een winkel gaan. Waarom ga je precies naar die winkel? Het draait allemaal om de behandeling, de ervaring, de experience.” Benadrukt dat het aanvankelijk juist niet om de oplossing gaat, eerst moet je luisteren naar de medewerkers: wat hebben ze echt nodig? Weet dat het geen goed idee is om een experience te creëren die bij iedereen past. Dan eindig je met een experience die niemand dient. Vertelt je hoe om te gaan met enquête-vermoeidheid. Een tip van de sluier: stel niet iedereen dezelfde vragen. Bekijk de video, luister naar de podcast en laat je inspireren door de boeiende beschrijving van het nieuwe HR: human experience management – klaar om te beantwoorden aan de behoeften van vandaag, van morgen en van overmorgen. +++ Honger naar meer? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF - https://zigzaghr.be/inschrijving-nieuwsbrief LEES DE ARTIKELS - https://zigzaghr.be/inspiratie/ ABONNEER JE OP HET TIJDSCHRIFT - https://zigzaghr.be/tijdschrift/
Gemaakt door: Lesley Arens Eerste aflevering: 22-05-2022
De podcast #ZigZagHR Brainpickings heeft in totaal 517 afleveringen
Maker: Lesley Arens Datum: 17-05-2021
Maker: Lesley Arens Datum: 20-05-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.