Waarom hebben jullie ons gecontacteerd? Hilde: ongeveer 35 jaar geleden las ik in het leerplan: “Vrijwillig maar niet vrijblijvend”. Deze zin inspireerde me. Ik liet mijn leerlingen in het begin vrijwilligerswerk doen in de vakanties of het weekend. Rond 2007 kregen wij van onze toenmalige directeur Piet De Meulenaere de kans om dit uit te bouwen tot drie projectdagen. Deze dagen zijn de leerlingen volledig lesvrij. Dit project past perfect binnen het terrein samenlevingsopbouw. Vroeger namen we enkel sociale projecten in relatie tot mensen op en bij uitbreiding de socio-culturele sector. Een aantal jaar geleden werden we geïnspireerd door Laudato Si en hebben we ook natuurprojecten opgenomen in onze organisatie. Wij hebben dit jaar 235 vijfdejaars verspreid over 117 stageplaatsen Hoe wordt de sociale stage georganiseerd op schoolniveau? De sociale stage valt samen met de GIP-evaluatie van het 6e jaar. Dit zorgt ervoor dat alle ateliers bezet zijn. De tweede graad heeft op dat moment themadagen dus die gaan vaak op uitstap. Het blijft wel een moeilijke puzzel om te leggen. Hoe begin je aan zo een gigantische organisatie? Ik heb al meer dan 20 jaar contact met veel van die plaatsen. Ik maak er een erezaak van om onze organisaties waar wij bij terecht kunnen goed te behandelen. Het persoonlijk contact met de stageplaats is heel erg belangrijk. Het gevolg daarvan is ook dat wij onze studenten zo goed mogelijk willen voorbereiden op de stage. Hoe moeten we die voorbereiding van de leerlingen van de stage concreet begrijpen? Leerlingen worden vanaf de eerste week van het schooljaar op de hoogte gesteld van de sociale stage. Het is meer dan enkel die drie dagen stage lopen. Eerst en vooral zoeken de leerlingen die naar hetzelfde project gaan contact met elkaar. Ze moeten dan ook gezamenlijk een mail sturen naar hun stageplaats. Hierdoor moeten ze info verkrijgen over het wat, hoe en wanneer,… Het verzamelen van deze informatie ligt dus in hun handen. Uiteraard hadden deze organisaties op voorhand al contact met Hilde. Ook wordt er voor een aantal klassen samengewerkt met de leerkracht Nederlands om een goede mail te sturen. Hoe wordt dit project ingebed in de lessen godsdienst? In het begin komen er heel veel verhalen. We laten hen ook een paper schrijven over hun sociale stage. In de paper zit hun logboek en een verslag, maar we vragen ook van hen een onderzoek naar de betekenis van mensen die zich vrijwillig inzetten binnen de sector van hun sociale stage. De stage wordt ingebed in het terrein samenlevingsopbouw en inspiratie. Op die manier kunnen we de doelstellingen bij dit terrein anders gaan aanbrengen. Staat of valt dit project niet met de organiserende leerkracht? Ik zal de contactgegevens zeker en vast doorgeven maar het belangrijkste is dat het project echt gedragen moet worden met het hart. Want het kan echt ook levensbepalend zijn. Wat zijn de populairste / leukste plaatsen bij leerlingen? De populairste plaatsen zijn die voor mensen met een beperking en bij uitbreiding de zorgboerderijen. We zien achteraf de meest enthousiaste leerlingen terugkomen uit de woonzorgcentra. Wanneer is de doelstelling van de sociale stage voor jullie bereikt? Wanneer we van de stageplaats horen dat onze leerlingen dit goed hebben gedaan en dat onze leerlingen ten dienste gestaan hebben van de organisatie. Op bezoek op drie verschillende sociale stages: 1. Anni en Kobe Organisatie: De Vierklaver in Adegem, ondersteunt volwassenen met een verstandelijke beperking of een vermoeden daartoe., via wonen, werken, vrije tijd, sociale leven. Vind je dat je hier nuttig werk levert? Kobe: Ik weet nog niet goed wat ik moet doen dus ik sta er wat bij. Af en toe kan ik helpen. Anni: Ik heb me afgevraagd wat ik hier doe. Ik wil die mensen wel helpen maar ik versta ze niet altijd en dat is dan een beetje raar. Denk je dat je hier in kan groeien? Anni: Ik denk het wel, maar drie dagen lijkt me net iets te weinig hiervoor. Kobe: Ik hoop dat ik veel kan doen, de komende drie dagen. 2. Louise-Marie en Rosa Organisatie: Westerbegraafplaats in Gent. Hier gingen de leerlingen bloembakken oude graftekens opkuisen en daarna beplanten, uitwassen bloempothouders en opzoekwerk peterschappen doen. Louise-Marie: het is echt nodig dat de graven gepoetst worden. Rosa: Ik zie wel het nut in van deze sociale stage. Door stage te doen hier op deze plaats zie ik dat dit een mooie rustige plaats is hoewel de betekenis soms wat donker is. 3. Joachim Organisatie: De Beelderij in Torhout (het créa-atelier van Tordaele). Begeleiders van De Beelderij (Ellen en Nancy): Het is nuttig voor de jongere en voor de maatschappij dat er sociale stages georganiseerd worden. Het is verrijkend voor hen maar het is ook verrijkend voor de stageplaats. De talenten van de vrijwilligers werken vernieuwend voor onze kunstenaars. Dit heeft ook een positieve invloed op het mentale welzijn van onze kunstenaars. Joachim: Ik voel me hier nuttig. De begeleiders hadden gisteren vergadering en ik kon bij de kunstenaars blijven. Ik was zo wat de verantwoordelijke. Dat was wel leuk. Aanknopingspunten bij het leerplan Terrein: Samenlevingsopbouw en inspiratie 309 Sociale rechtvaardigheid 311 Utopie – ideologie 312 Ecologie 314 Betekenis en doel van arbeid 315 Mensenrechten en burgerschap 319 Arbeid als roeping 326 Contemplatie en actie 328 Medemenselijkeheid 329 Zelfrealisatie en samenlevingsopbouw 330 Motivatie/bezieling en roeping
Gemaakt door: Thomas - Godsdienstonderwijs Eerste aflevering: 03-12-2022
De podcast Thomas heeft in totaal 37 afleveringen
Maker: Thomas - Godsdienstonderwijs Datum: 28-12-2021
Maker: Thomas - Godsdienstonderwijs Datum: 25-02-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.