Vandaag bespreken we het boek Eckart's Notes van Eckart Wintzen. Eckart Joachim Wintzen (Scheveningen, 19 april 1939 – La Roquette-sur-Siagne, 21 maart 2008) was een Nederlandse ondernemer. Toen Wintzen in 1996 afscheid nam had BSO/Origin, zoals het bedrijf inmiddels heette, kantoren in 75 steden in 20 landen. Het bedrijf was inmiddels ook gefuseerd met Philips C&P en had daarmee wereldwijd 10.000 medewerkers. Hij was oprichter/eigenaar van Ex'tent (Eckarts tent), dat durfkapitaal investeerde in 'groene' projecten. Eckart is daarnaast de geestelijk vader van het idee de ’B.O.W.’ Niet de door mensen toegevoegde waarde moet je belasten – immers, van die hoge premies op mensen krijg je vanzelf werkeloosheid – maar de aan Gaia onttrokken waarde. Daarom: Belasting Onttrokken Waarde, ofwel BOW in plaats van BTW, waardoor de arbeidsparticipatie zal stijgen en het verbruik van grondstoffen zal dalen. De Ex’tax is gebasseerd op de B.O.W. Dochter Clien zit in de board van Ex'tax, waardoor er nog steeds een link is met Eckart. Het boek heeft veel korte hoofdstukken, daarom geen overzicht van alle hoofdstukken. Enkele opvallende hoofdstukken in het boek wat mij betreft: Julius Caesar De geboorte van de eerste cel - gewoon nog een BSO opzetten. Splitsen het bestaande bedrijf in tweeën, de mensen en de markt. Geheel onafhankelijk van de oude. De winst is de belangrijkste parameter waarop de directeur wordt afgerekend (standaard 8%) Celdeling Technisch en commercieel directeur fieldmanager Regio - coach Cultuur en branding (uitstraling) ligt centraal - consilidatie van de cijfers. verder soms raamcontracten Medewerkers Missie Mijlpalen Vertrouwen Werven van nieuwe medewerkers door de eigen cel De pers - een woordvoerder = de baas. Reageer niet op geruchten. Standaards en gewoontes en gebruiken. kwaliteit = vakmanschap x enthousiasme DE twee belangrijke componenten van de cellenstructuur: grote zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de cellen de sterke missie, de ziel, en het sterke wij-gevoel, de standaards - die voor de verbinding zorgen. Opvallende lessen uit het boek voor ons: 00:00 intro - een eerste indruk van het boek en de achtergrond door Erno 04:20 Tom mist de keerzijde van de medaille in het boek - had meer verteld mogen worden over wat er fout ging na de fusie met Philips. 06:15 Hoe behoud je de waarden als de leider vertrekt. 10:00 De opbouw van het boek - alfabetisch, dus eenvoudig zoeken naar het onderdeel wat je op dat moment bezig houdt. 11:20 Bij een bepaalde grote van een cel, wordt er gesplitst in twee cellen. 12:30 De cel doet alles zelf, om ook te voorkomen dat er stafafdelingen komen. Dicht bij de klant blijven. 13:50 Twee type managers in de cel, een technische en een commerciële. De interne opleiding van deze managers. 16:30 De belangrijkste rollen van Eckart waren, coach, bewaker van de cultuur en de externe communicatie. Om ervoor te zorgen dat de afgesplitste cel er hetzelfde uitziet. 18:25 Een cultuur creëren waar fouten gemaakt mogen worden. 24:20 Begin vroeg met communiceren met de pers en bouw PR expertise op. 28:40 De Rijnlandse ondernemer die van zijn mensen houdt. Vertrouwen in de mens is belangrijk voor een goede samenwerking. 30:00 Authentieke ondernemer en verhalen. 31:40 Vakmanschap en enthousiasme levert top kwaliteit (Rijnlands). 35:55 Vergader zo min mogelijk. Een platte organisatie helpt hierin. 36:45 Een sterke missie, de ziel en het wij-gevoel moet je organiseren om de cellen bij elkaar te houden. Bronnen die we genoemd hebben Eckart Wintzen - Wikipedia Eberhard Strinsen - Kooten en de Bie Youtube 1 2 3 en 4 Drawdown #boekencast afl 49 Ex'Tax Grond en vermogen laten doorstromen voor de economie – Damaris Matthijsen Nieuw Europees organiseren #boekencast afl 23 - Jan Jaap Brouwer en Jaap Peters
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 17-04-2022
De podcast Decide for Impact podcast heeft in totaal 469 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 24-10-2024
Maker: Erno Hannink Datum: 04-11-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.