Hoe zorg je dat je de LEVENSKRACHT van je werknemer verhoogt? Zodat iedereen lekker werkt en zelfs lekker gaat ‘buffelen’ met elkaar? Desirée Marsman is zelfstandig adviseur duurzame inzetbaarheid. Met haar bedrijf ‘De VitaliteitsBrouwerij’ adviseert zij, samen met vijftig professionals, bedrijven en organisaties, hoe ze de ‘vitaliteit’ oftewel ‘levenskracht’ van hun werknemers kunnen bevorderen. Levenskracht hangt af van je leefomgeving (thuis en op je werk), van hoe het fysiek met je gaat en van hoe het mentaal met je gaat. In ons gesprek hebben we het over de leefomgeving op het werk. Desirée vertelt ons wat je als werkgever kunt doen om bij te dragen aan de vitaliteit oftewel levenskracht van je werknemer. Desirée noemt drie ingrediënten: - Zorg dat je werknemers zich thuis voelen op het werk. - Geef je werknemers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. - Geef je werknemers heel duidelijk het gevoel dat zij als persoon, en het werk dat ze doen, ertoe doen. Concrete tips die Desirée jou als werkgever en leidinggevende geeft: Thema persoonlijk contact: - Organiseer regelmatig persoonlijk contact. Het kan om de week een bijkletsuurtje zijn, maar een kwartier is ook genoeg, om te checken of meer tijd nodig is en die dan zonodig te plannen. - Vraag regelmatig hoe het met iemand gaat. En luister dan ook oprecht naar het verhaal ??. Een goede leidinggevende heeft oprechte interesse. Dat valt niet te faken. - Als je niet vanzelf onthoudt dat iemand jarig is of op vakantie geweest, of zorgen heeft thuis, is het helemaal prima om daar een aantekening en herinnering van te maken in je agenda. - Met die aantekening ben je er nog niet want je moet ook iets doen met die informatie?? Bijvoorbeeld iedere dag het eerste uur gebruiken voor de ‘menselijke zaken’: nagaan wie ziek is en die even bellen; een mailtje of berichtje sturen of iemand even bellen of langsgaan, over die ene zijn verjaardag of om te vragen hoe de vakantie was of hoe het met de zieke moeder is. Thema ontwikkelen en leren: - De tijd van vandaag vraagt om een coachende leiderschapsstijl, dus faciliterend leiderschap: mensen helpen hun werk te doen. - Wil je mensen kunnen helpen, moeten je werknemers zich veilig genoeg voelen om jou te vertellen dat ze hulp nodig hebben. Je wilt dus je dat mensen het durven te zeggen als ze iets niet weten, snappen, of kunnen. Daar heb je veiligheid voor nodig. - Veiligheid creëer je door hoe je zelf bent en hoe je zelf doet. Wees helder en transparant. Zeg wat je doet en doe wat je zegt, ook als dingen niet lukken: een context waarin fouten gemaakt mogen worden, is belangrijk voor de veiligheid. - Voer in het werkoverleg ‘de fout van de week’ in als agendapunt: een fout die gemaakt is, lekker op tafel leggen en daar met elkaar over praten, want daar leren we van en dan kunnen we sneller beter worden. Thema werk dat ertoe doet: - Zorg dat je regelmatig, het liefst dagelijks maar in ieder geval elke maand, de werkzaamheden en behaalde resultaten koppelt aan het grotere plan: maak duidelijk waar je met zijn allen aan werkt en hoe jullie ervoor staan. - Zorg dat je kernwaarden terugkomen in je jaarplan en in de jaardoelen. Heb het er regelmatig over zodat ze echt gaan leven. Dat werkt zingevend en motiverend. - Zorg dus dat je een heldere missie hebt met elkaar en koppel het dagelijkse werk daaraan. Dit is de samenvatting. Het gesprek is veel leuker dan deze letters op je scherm! Veel inspiratie en luisterplezier gewenst. Beste groet, van Sophie Link: Vitaliteitsbrouwerij.nl
Gemaakt door: Sophie Looijestijn Eerste aflevering: 14-10-2023
De podcast De Onweerstaanbare Werkgever heeft in totaal 38 afleveringen
Maker: Sophie Looijestijn Datum: 06-05-2024
Maker: Sophie Looijestijn Datum: 26-09-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.