Deze keer is Joris Roovers te gast. Elke beschrijving van wat hij nu precies doet, doet dit creatieve monster tekort. Officieel is hij een merkstrateeg en copy writer. Maar hij is ook drijvende kracht achter pop-up restaurant Circus Citroen, eventbureau Bureau Baardaap en hij heeft een verse scheurkalender 365 dagenvers. Nu is hij druk met het opzetten van een speelplaats voor ideeën genaamd: Vogelfrei. In dit gesprek hebben we het over labeltjes en focus, over het uitvoeren van gekke ideeën, en over hoe je eigen werk het beste visitekaartje is. Joris is een mooie vent. Hij is gek op creativiteit en ideeën werkelijkheid te laten worden. Als je met hem praat lijkt het binnen 5 minuten alsof je elkaar al jaren kent. Ik geniet altijd van zijn aanwezigheid. Dus dat plezier gun ik jou ook. Show Notes www.jorisroovers.nl www.365dagenvers.nl www.vogelfrei.nl Lessen Men vindt het fijn om een labeltje te kunnen plakken op iemand want dat maakt het begrijpelijk voor hen. Je moet mensen triggeren wanneer je beschrijft wat je doet zodat mensen meer over je willen weten. Je hoeft dus niet volledig te zijn want het gaat er niet om om begrepen te worden. Dat is spannend want achter de angst om niet begrepen te worden zit de angst dat je nadat je jezelf hebt geïntroduceerd nooit meer iets anders kan zijn voor diegene. Dat mensen je eraan houden. Ergens staan is ook ergens niet voor staan. Je kunt niet iets zijn voor iedereen. Om te ontdekken wat belangrijk is in het merk van een bedrijf, zoom ik in op het oermoment en de oerreden waarom het bedrijf begonnen is. Daarin in het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken heel duidelijk. Een gek idee heeft mensen nodig die er als eerste reactie op AAN gaan, die eerst helpen verder te denken. Labeltjes die ik kende waren niet degene die klopte voor mij. En drie naast elkaar zetten was het ook niet. Maar ik zag voorbeelden van hele rare titels die me het vertrouwen gaven dat ik zelf kon kiezen hoe ik wat ik deed kon noemen. De eerste vraag (tekst) waar klanten bij je komen is vaak helemaal niet de eigenlijke vraag (betere positionering). Ik vraag door. Als je dat niet wilt, dan moet je mij niet vragen. Het leukste van m'n werk is dat ik voor zoveel verschillende type bedrijven werk en telkens weer inzicht krijgt in hun wereld en hun hoofd. De echte lessen en inspiratie moet je buiten je branche halen. Mijn beste projecten zijn niet met een voorop gezet plan bedacht. Als je denkt dat je een goed idee hebt, dan is het de moeite waard om dat te onderzoeken en te kijken of het iets kan worden. Als je dat doet, dan willen mensen met je meedoen. Juist omdat het nog niet uitgewerkt is. Omdat ik het moeilijk vond een labeltje op mezelf te plakken, ging ik eigen projecten doen die voor me gingen werken. Die lieten zien wat ik was. Verreweg het meeste van m'n omzet kwam voort uit die "visitekaartjes". Het is verslavend om projecten te doen waar je alles kan doen en laten wat je wil. Ik vind het heel leuk om dingen te starten en te onderzoeken zonder dat ik weet waar het eindigt. Die energie vind ik heel vet. Ik maakte alleen niet altijd dingen af. Het kan een valkuil zijn om te lang aan een idee te blijven trekken omdat je steeds terug getrokken wordt door hoe vet het in de kern kan zijn. Je hoeft niet alles ook zelf uit te voeren wat je gevraagd wordt. Ik merkte dat óók de website bouwen na het bedenken van het merk me eigenlijk meer energie kostte dan het waard was. Nu schuif ik dat door. Daardoor doe ik gemiddeld beter werk en hou ik meer energie over. Lees vooral wat je normaal niet zou lezen. Boekjes over bijvoorbeeld de nobele kunst van pauze nemen leveren me zoveel meer op dan het zoveelste marketingboek. Het lezen is één ding. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet het ook nog toepassen of gebruiken. Dat is totaal iets anders. Ik maak de dingen die ik ook voor mezelf zou willen hebben. Het etentje waar ik zelf heen zou willen. De speeltuin waar ik zelf zou willen spelen. Een vet idee, hoe debiel de omgeving het ook vindt, moet je gewoon doen. Met Vogelfrei wil ik een plek maken waar het stemmetje van het vette idee de ruimte krijgt. Als meer mensen die ruimte krijgen wordt onze wereld leuker. Met dit project creëer ik ook iets waar als ingebakken zit dat ik mijn eigen verslaving kan botvieren zodat ik het lang kan volhouden. Ik help klanten met datgeen waar ik zelf moeite mee had. Labeltjes en focus. En in vogelfrei is de valkuil dat de focus vervliegt. Precies als in de bedrijven die ik weer naar de kern laat komen. Links Hallo Academie Zwarte doos uithof: Universiteitsbibliotheek Utrecht Science Park 365 Dagenvers David Hieatt op Twitter Howies (kledingmerk) Do Lectures Hiut Denim (spijkerbroekenmerk uit Cardigan) Reboot Podcast Episode #130 – When Your Company Grows You – with David Hieatt Circus Citroen Bureau Baardaap Do Lectures Books Boek: Do Pause Seth Godin Vogelfrei
Gemaakt door: Studio George Eerste aflevering: 30-08-2023
De podcast De Gebakken Peren heeft in totaal 63 afleveringen
Maker: Studio George Datum: 02-10-2020
Maker: Studio George Datum: 30-10-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.