Het is lastig om te weten wat er in het hoofd van iemand anders gebeurt. In deze podcast mogen we een kijkje nemen in het hoofd van Niek. Niek heeft ADD en DCD (dyspraxie, bewegingsstoornis) en is (bijna) hoogbegaafd. Dat alles zorgt voor e ...
Beelddenkers en ons onderwijssysteem gaan niet goed samen. Beelddenkers zijn creatieve, gevoelige mensen die op een complexe manier denken, ook als kind. Het associërende, creatieve, gevoelige denkproces zorgt ervoor dat deze kinderen eerst willen begrijpen wat ze moeten leren voordat ze het kunnen leren. Vandaar dat zij moeite hebben om zich in ons schoolsysteem staande te houden, zowel sociaal als cognitief. In deze serie podcasts ga ik in gesprek met Miranda Meijer, zij werkt met hoogbegaafde, hooggevoelige kinderen en pubers die thuis zitten omdat zij teveel stress hebben opgelopen op school, en andere mensen die met het onderwijs of beelddenkers te maken hebben. Zelf geef ik achtergrond informatie over beelddenken en alles wat daarmee te maken heeft. De podcast is geschikt voor volwassen beelddenkers, ouders, leerkrachten en verder iedereen die met kinderen werkt. Een op de vijf mensen is een beelddenker en heeft dus in meer of mindere mate problemen om in onze snelle taaldenk maatschappij te passen. Ook voor volwassen beelddenkers zullen er een aantal kwartjes vallen. Wil je meer weten lees dan mijn boek: Beelddenkers, Als kwartjes vallen..." of volg een cursus. Voor meer informatie kijk op de website.
Het is lastig om te weten wat er in het hoofd van iemand anders gebeurt. In deze podcast mogen we een kijkje nemen in het hoofd van Niek. Niek heeft ADD en DCD (dyspraxie, bewegingsstoornis) en is (bijna) hoogbegaafd. Dat alles zorgt voor e ...
Brainpowerwellnes is een combinatie van Yoga, mindfullness, braingym en bewegend leren. Het bestaat uit een vijftigtal oefeningen die in de klas gebruikt kunnen worden om je brein alert, rustig en relaxt te houden. Emoties worden erkent en ...
Wat is er nodig om het onderwijs zo ver te krijgen dat ze rekening gaan houden met het hele kind? Pepijn Pullens heeft het KLIK-kompas ontwikkeld waarmee je met 1 klik kunt zien of een kind klikt met het onderwijs en of jijzelf , als leerkr ...
Tom Scholz is 23 en weet sinds twee jaar dat hij ultrahoogbegaafd is (IQ 145+). De basisschool was geen heel groot obstakel maar op het VO kwam hij erachter dat hij niet wist hoe hij moest leren. Hij heeft uiteindelijk zijn MAVO diploma geh ...
Autisme is er in allerlei vormen en soorten en gradaties. Als ouder van een kind met autisme weet je niet altijd dat jouw kind autisme heeft. Je weet niet waar je dat aan kunt zien of hoe je dat kunt merken. Zeker bij meisjes wordt Autisme ...
Alles begint bij bewustwording Wat doe je als je kind zich niet happy voelt op school? Dan verwacht je dat school daar een antwoord op heeft. Helaas is dat vaak niet het geval. Dat er kinderen zijn die anders leren, de beelddenkers, is nog ...
Agora onderwijs is regulier onderwijs maar dan helemaal anders uitgevoerd. Het uitgangspunt van Agora onderwijs is het kind/jongere: persoonlijk onderwijs in groepsvorm. Wat heb jij nodig om te leren en wat wil jij leren om je doelen te ber ...
Heel veel systemen en processen in de maatschappij gaan volgens het taaldenk-principe van oorzaak en gevolg en stappenplannen. Het is vaak onmogelijk, of not done, om van het protocol af te wijken. En dat terwijl de regel- en wetgeving vaak ...
Esther Weijs: voeding is meer dan je in je mond stopt. Zonder voeding kan een brein niet functioneren. Het eerste waar je bij voeding aan denkt is eten. Drie maaltijden op een dag, aangevuld met hier en daar een tussendoortje. Wat je in je ...
Jan Koster is begonnen als gymleraar maar heeft zich al snel verdiept in gedragswetenschap en is op die manier in de onderwijsvernieuwing terecht gekomen. Zijn eigen kinderen en kleinkinderen pasten ook niet allemaal in het huidige schoolsy ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.