Ontwapenend connectie maken met wildvreemde gelijkgestemden Is het geld of trots waardoor jij ambassadeur bent voor wat jij dagelijks doet? Ruim 51 wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mensen meer voldoening halen uit de zoektocht naar een resultaat dan de materiële beloning. Alleen dan komt de motivatie van binnenuit. Hogere salarissen en bonussen kunnen die intrinsieke motivatie van werknemers zelfs afstompen. Beloningen blijken te werken voor repeterend werk in de fabrieken van Adam Smith, maar niet in de kenniseconomie. In deze tijd willen bedrijven voorop lopen door innovatieve diensten te ontwikkelen. Dan blijkt te lukken als ze creativiteit van medewerkers bundelen en ze helpen bij hun zoektocht naar innovativiteit. Een bedrijfscultuur die dat stimuleert begint aan de voordeur. De essentiële vraag is hoe je connectie maakt met mensen die met jou willen meewerken. Hoe ontmoet je mensen met diverse expertises om hun talenten te leren kennen? Dat kan tijdens een evenement. Daar begint het met de ontvangst. Maar ook een decor bouwen dat past bij het onderwerp dat mensen boeit en bindt. Onze gasten zijn experts op het gebied van hostmanship (buzzword alert 1!) en verbeelding. Plaatjesmaker Jesse Skolnik doet een boekje open over discussies een andere wending geven met bijpassende visuals (buzzword alert 2!). Als mensen er in gesproken taal niet uitkomen, spiegelt hij in beeld zodat het gesprek verder kan. Online eventmanager en gastvrouw Marion van Puijenbroek zoekt voor de evenementen niet standaard vergaderzaaltjes uit, maar onverwachte omgevingen om mensen uit hun comfortzone te halen en dus uit hun standaard denkpatronen. Ze vertelt over het belang van vertrouwen en waarom mensen floreren als ze zich op hun gemak voelen, zowel tijdens offline als online evenementen. Ze laat weten hoe Unconferences een ontwapenend karakter hebben. Hoe het telkens lukt dat mensen het elkaar gunnen naar elkaar te luisteren en belangeloos met elkaar samen te werken? Wat daagt mensen uit om deel te nemen? Marion en Jesse vertellen je in podcast 5 over het waarom, wat en hoe achter de schermen. Links: Onderzoek onder 5.000 werknemers in Europa over hun betrokkenheid bij hun werk en hoe ze hun werkgevers ervaren in deze Corona tijd Benify Benefits en Engagement Report Rutger Bregman schrijft dat er 51 onderzoeken zijn uitgevoerd die hoe financiële prikkels het morele kompas van werknemers kunnen afstompen en hun creativiteit aantasten. https://decorrespondent.nl/5445/weg-met-controle-leve-de-intrinsiek-gemotiveerde-mens/1792644292890-693b6735 Professor of psychology and behavioral economics at Duke University Dan Ariely bespreekt de verschuiving van efficiency tijdens de industriële revolutie naar de huidige kenniseconomie, met innovatieve diensten, waar het gaat om creativiteit en innovativiteit. https://www.ted.com/talks/dan_ariely_what_makes_us_feel_good_about_our_work?language=nl#t-1159394 Simon Sinek is bekend van de golden circles waar het vooral gaat over betekenis, de WHY. Dat is waarom mensen je product of dienst kopen. https://www.youtube.com/watch?v=Jeg3lIK8lro Die opvatting vertaalt Sinek door in het interview: How to Build a Company That People Want to Work For Podcast 5: Making a disarming connection with unfamiliar like-minded people Is it money or pride that makes you an ambassador for what you do every day? More than 51 scientific studies show that people get more satisfaction from the search for a result compared to a materialistic reward. This is the only motivation that comes from within. Higher salaries and bonuses can even dull that intrinsic motivation of employees. Rewards seem to work for repetitive work in Adam Smith's factories, but not in the economy of knowledge. Nowadays, companies want to reach the top by developing innovative services. That seems to work if they bundle the creativity of employees and help them in their search for innovation. A company’s culture that stimulates this begins at the front door. The essential question is how you make such a connection with people who want to cooperate with you. How do you meet people with different expertise to observe their talent? That’s possible during an event. It starts with the reception. But also by building a decor ‘’setting the stage’’ fitting with the event’s topic that intrigues and connects people. Our guests are experts in hostmanship (buzzword alert 1!) and imagination. Is an online event ‘’search and replace’’ physical or slightly different? Visual designer Jesse Skolnik tells us more about changing the course of a discussion with fitting visuals (buzzword alert 2!). If people struggle during a spoken conversation, he mirrors it with visuals to continue the conversation. Online event manager and hostess Marion looks for unexpected settings and locations to lure people out of their comfort zone and usual thinking patterns. She talks about the importance of trust and why people flourish if they feel comfortable, during offline and online events. She explains why Unconferences have a disarming effect. How do we accomplish to make people want to listen to each other and work together selflessly? What challenges people to get involved? Marion and Jesse tell you more about why, what and how behind the scenes in podcast 5.
Gemaakt door: Harold van Puijenbroek, Het Arbeidsmarketingbureau Eerste aflevering: 28-02-2023
De podcast Arbeidsmarketing, je medewerker is je belangrijkste klant. heeft in totaal 11 afleveringen
Maker: Harold van Puijenbroek, Het Arbeidsmarketingbureau Datum: 03-03-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.