Geniet je van de stilte in de natuur als je met je Meindl-wandelschoenen, je Dopper-fles en je verrekijker gaat struinen over het Dwingelderveld? Eigenlijk is het daar een kolereherrie joh. Dat komt door al het geluid dat wilde dieren maken. Wij kunnen daar alleen niks van horen. In haar boek ‘The Sounds of Life’ legt de Canadese wetenschapper Karen Bakker uit waarom stilte in de natuur een illusie is. En dat 99% van alle geluiden in de natuur een frequentie heeft die wij niet kunnen horen. Ons gehoor is zo beperkt dat we het lage geluid van naderend onweer bijvoorbeeld veel later oppikken dan dieren. Olifanten weten daardoor iets dat wetenschappers altijd heeft verbijsterd: waar ze water kunnen vinden op de savanne. Wat ze horen dat het 10 kilometer verderop regent. Net als walvissen en tijgers communiceren olifanten met infrageluid: ultralage tonen met lange golven die zich zelfs door aarde en rotsen heen kunnen verplaatsen. Motten en muizen piepen juist weer een paar octaven hoger dan wij in staat zijn te horen, en communiceren zo met elkaar. En waarschijnlijk gebruiken niet alleen dieren, maar ook bijna alle plant- en schimmelsoorten geluid om te communiceren. Waaaaat? Wat wetenschappers nu ontdekken over de wereld met de nieuwste technologie voor het digitaal analyseren van geluid vergelijkt Bakker met de revolutie in de wetenschap op visueel gebied die ontstond dankzij de uitvinding van de microscoop. In haar boek staat dat diersoorten elkaar ook afluisteren, om informatie te ontdekken over veranderingen in hun omgeving die interessant kan zijn voor het waarnemen van gevaar of het vinden van voedsel. Als je het in jouw markt goed doet, verspreid je een geluid waar je concurrenten doof voor zijn maar dat je klanten meteen oppikken. Dat komt doordat ze ernaar op zoek zijn. Ze willen van jou iets horen waardoor ze perspectief krijgen en gerustgesteld worden, en jarenlang geen behoefte meer hebben aan wat concurrerende experts en ondernemers bieden. Het geluid dat je klanten zoeken, zijn jouw woorden over hun Weg naar Succes. Ze willen van jou een aantrekkelijke route horen die een probleem voor ze oplost en leidt naar hun droomresultaat. De formule voor een bedwelmende Weg naar Succes die klanten hypnotiseert en verandert in volgelingen van jouw evangelie, deel ik deze maand met de Members van Het Lab. Vanmiddag sturen we de printopdracht naar de drukker en daarna ploft de envelop met de masterclass bij hen op de kokosmat. De formule waardoor je ontdekt welke melodie te fluiten in je markt waardoor je over grote afstand hoorbaar bent en de best beluisterde stem in de wijde omgeving wordt, versturen we ook naar jou als je voor vanmiddag 17 uur je membership start op https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/ Aartjan van Erkel
Gemaakt door: Aartjan van Erkel Eerste aflevering: 24-04-2022
De podcast Aartjan van Erkel Podcast heeft in totaal 301 afleveringen
Maker: Aartjan van Erkel Datum: 30-03-2023
Maker: Aartjan van Erkel Datum: 10-04-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.