Pizza was niet te vreten totdat emigranten in New York op het idee kwamen om er tomatensaus op te doen en dat idee importeerden in Italië. Pizza zoals die nu wordt gegeten is dus een Amerikaanse uitvinding. Zegt een Italiaanse wetenschapper. Italië is WOEST. ‘La carbonara’ is een van de populairste pasta’s; het is alleen geen Italiaanse uitvinding maar komt uit Chicago want in Italië hadden ze geen bacon. Zegt Alberto Grandi, docent economische geschiedenis aan de universiteit van Parma. Conservatieve Italianen zijn woest over zijn boek en podcast ‘Denominazione di origine inventata’. De extreem-rechtse minister Salvini Facebookte met gevoel voor drama: “Hij verscheurt onze Italiaanse culinaire traditie”. Door getrouwd te zijn met een Romeinse weet ik uit dagelijkse ervaring dat Italianen extreem veel weten van hun eigen keuken. Er is zelfs een wetenschappelijke term voor hun trotse protectionisme: gastronationalisme. Maar wat de meeste Italianen niet weten en naar nu blijkt soms ook niet wíllen weten is dat hun wereldberoemde recepten vaak buiten de landsgrenzen zijn bedacht, en ook pas een jaar of 50 bestaan en niet zoals velen denken: al eeuwen. In 1960 wisten de meeste Italianen niet wat pizza was. Toen Italië na de na-oorlogse economische boom achterop bleef bij andere Europese landen, zogen ze als noodgreep een mythisch culinair verleden uit hun magere duim waarin tiramisú, parmiggiano reggiano, panettone en andere legendarisch lekkere dingen briljant zijn gepositioneerd als traditionele gerechten die al in de tijd van Leonardo da Vinci en Michelangelo op tafel zouden hebben gestaan, terwijl ze in het echt pas in de jaren ’70 ontdekt zijn, en meestal niet in Italië maar in Amerika. De Italiaanse marketing zorgde voor een enorm succes: door de culinaire boom die volgde veranderde Italië van een straatarm land met slecht eten in een van de grootste economieën van Europa met een keuken waar foodies over de hele wereld hun vingers bij aflebberen. De les die ondernemers kunnen leren van het verhaal van de Italiaanse keuken die een stratosferisch succes werd doordat Italië zijn eigen geschiedenis herschreef, is duidelijk. En waarom doe jij eigenlijk niet zoiets met jouw eigen verhaal, in jouw eigen markt? Beïnvloed wat mensen over je weten en doorvertellen door fantastische producten te introduceren op de markt en daar fascinerende verhalen over te vertellen. Hoe veel je aandikt of erbij verzint is aan jou, maar je verhaal kan in ieder geval een stuk fascinerender. Morgenochtend geef ik een online seminar waarin ik voorbeelden laat zien van bedrijven die hun verhaal herschreven hebben. Ze liggen nu op de punt van ieders tong, en zijn door hun briljante marketing-storytelling marktleiders geworden. Betere verhalen vertellen is een van de 8 idioot simpele manieren die ik je laat zien om van websitebezoekers klanten te maken. We nemen er na dit lekkere paasweekend 2 uur de tijd voor: jouw website beter laten converteren. Jezelf aanmelden voor dit online seminar is gratis. Wil je er bij zijn, meld je dan hier aan en ga morgenochtend om 10 uur met je laptop, een bakkie en iets om te schrijven op een rustig plekje zitten: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-8-idioot-simpele-manieren-om-van-bezoekers-klanten-te-maken A domani, Aartjan van Erkel
Gemaakt door: Aartjan van Erkel Eerste aflevering: 24-04-2022
De podcast Aartjan van Erkel Podcast heeft in totaal 301 afleveringen
Maker: Aartjan van Erkel Datum: 03-04-2023
Maker: Aartjan van Erkel Datum: 17-04-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.