Aflevering Gelukkige Medewerkers Maken Gelukkige Klanten #18

· Aflevering van de podcast: #ZigZagHR Brainpickings

Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers niet afhaken? Daar liggen CEO’s en HR vandaag meer dan ooit wakker van. Zo ook Nathalie Arteel… Zij schuift verbinding naar voren als de sleutel. Het gebrek aan verbinding maakt immers dat mensen afhaken. Amper één maand nadat een record in engagement was opgetekend, zakte de betrokkenheid van werknemers in juli tot een absoluut dieptepunt sedert 2000. Dat blijkt uit de resultaten van de Gallup poll van mei 2020, weliswaar met focus op de Verenigde Staten. De gevolgen voor performance en productiviteit zijn enorm. Volgens Nicholas Bloom, econoom aan Stanford University, zal de productiviteit de komende maanden zeer scherp dalen. In 2015 publiceerde hij nochtans nog een paper over de voordelen van thuiswerken: op basis van een experiment waarbij mensen gedurende 9 maanden van thuis uit werkten, concludeerde hij dat het verloop met 50% daalde en dat dit leidde tot een toename in productiviteit van 13%, dat is bijna een volledige werkdag extra. De context gedurende deze pandemie met de lockdown in veel landen is echter compleet anders: de combinatie met de kinderen, het gebrek aan ruimte als heel het gezin thuis is, het gebrek aan privacy dat daarmee gepaard gaat én vooral het feit dat thuiswerk geen vrije keuze is… Dat de medewerkersbetrokkenheid zo’n ontzettende duik nam, heeft volgens Nathalie Arteel niet uitsluitend te maken met covid-19 en de context waarin we moesten werken de afgelopen maanden, maar ook met een algemeen gebrek aan vertrouwen van medewerkers in hun leidinggevenden: “Jarenlang werden mensen aangestuurd op performance met de focus op systemen en processen. In deze analytische realiteit zijn leidinggevenden vergeten wat het betekent om emotionele momenten van verbinding te creëren met hun medewerkers. Dát wordt de grote uitdaging!” Het gevoel gewaardeerd te zijn, is één van de fundamentele menselijke behoeften opdat iemand zich gelukkig, gezond en geëngageerd voelt. En wie zich gewaardeerd voelt, heeft ook een positieve invloed op anderen, bijvoorbeeld door een betere collega, een betere echtgenoot, ouder, vriend te zijn,… In het bedrijfsleven is het gevolg ook zeer zichtbaar: er worden meer loyale klanten aangetrokken. Gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten maken een betere wereld. “Waardering gaat niet over een aantrekkelijk loon, maar over hoe iemand zich voelt. Wat telt, is een moment van blijdschap, verrassing en verbondenheid én het gevoel dat je iets betekent voor de organisatie”, aldus Arteel. “Waardering is het krachtigste en goedkoopste middel om het bedrijfsresultaat positief te beïnvloeden én om medewerkers geëngageerd te houden. Het zijn vaak kleine dingen die de lichtjes in de ogen doen schitteren.” Met Lucky Bird wil Arteel daartoe alvast haar steentje bijdragen. Daarover heb ik het met haar in deze episode van Brainpickings. 

Speelgoedwinkel
#ZigZagHR Brainpickings

#ZigZagHR Brainpickings

Gemaakt door: Lesley Arens Eerste aflevering: 22-05-2022

De podcast #ZigZagHR Brainpickings heeft in totaal 518 afleveringen

Vorige aflevering

Volgende aflevering

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten #18

#ZigZagHR Brainpickings · 16-11-2020

00:00 00:32:20