20% van de mollen uit het televisieprogramma De Mol zijn godsdienstleerkrachten… Zegt dat iets over ons beroep? Uma: -Lacht- Mij hadden ze eigenlijk niet gekozen dus is het maar 10%. Pieter: We kunnen de cijfers naar boven halen want als we kijken naar de finalisten van De Mol dan scoren we met de godsdienstleerkrachten nog hoger. Annelies in 2017 was ook godsdienstleerkracht. Ik denk dat het profiel van de godsdienstleerkracht voor De Mol een fijn profiel is. We komen betrouwbaar over ofwel hebben we een betere mensenkennis dan de doorsnee leerkracht. Valt het liegen en bedrog, waarop deze reeks gebaseerd is, te rijmen met onze job als godsdienstleerkracht? Zijn er geen waarden die hier zwaar geschonden worden? Uma: Ik vind van niet. In het spel ben je een speler of een mol en vergeet je letterlijk alles van thuis. Je zit helemaal in het spel. Het is een ander leven. Pieter: Het is een beetje gek dat de media bepaalde aspecten van personen willen highlighten. Eigenlijk speelt het beroep totaal geen rol, dat is enkel voor de herkenbaarheid. Hoe reageerden leerlingen, collega’s, de inspecteur? Zijn er ook negatieve reacties geweest? Uma: Ja, iedereen was heel erg enthousiast. Maar dat is wel rap gekalmeerd, al snel gingen we terug naar de orde van de dag. Ik kreeg ook heel erg veel negatieve reacties. Vooral voor mijn keuze voor een het kiezen van een vrijstelling. Mensen vonden me achterbaks, maar ik zou het direct opnieuw doen. Het is een spel en ik wilde echt tot het einde geraken. Pieter: ik had ook negatieve reacties omdat ik geframed werd als enkel priester. Ik ben totaal geen fan van hoogtes en in 1 van de eerste afleveringen moest ik rappellen en daar heb ik wel wat afgevloekt dus werd ik opeens de “vloekende priester”. Wat ik wel merk is dat de publieke opinie heel veel negatieve reacties geeft op competitieve vrouwen. Mannen worden daar eerder in aangemoedigd maar vrouwen hebben het in dat opzicht toch moeilijker. Uma, Dé vraag op de lippen van elke godsdienstleerkracht in Vlaanderen over de scene van de 4 evangelisten: wist je het echt niet? Was het stress? Was het om je verdacht te maken terwijl je de mol niet was? Uma: ik kan normaalgezien op die vraag antwoorden. Het is 1 groot mysterie wat ik daar toen gedacht heb. Was het stress of voorbedachte rade? Wie zal het zeggen? Moesten ze me ooit voor één of andere quiz vragen weet ik zeker dat ik door de stress volledig verkeerde dingen zou zeggen. Door jou, Uma, kreeg Thomas echter wel een interactief idee voor een project dat binnenkort volledig gelanceerd zal worden. Hier komt een primeur: We zullen 4 evangelisten volgend schooljaar (2022-2023) door het godsdienstonderwijs laten reizen van kleuter tot bij de oudere leerlingen/studenten. Ze zullen in beeldvorm fysiek in de les een plek krijgen en leerkrachten zullen ermee aan de slag kunnen gaan in de les! Zijn ze bij jullie welkom? Uma: zeker! Laat maar komen! Pieter: Ik was direct al wild aan het denken en zie al een hele schattenzoektocht voor me! Pieter, wij zijn oud-collega’s. Jij staat bijbeldidactisch supersterk. Waarom vind je het zo zinvol om het met leerlingen over de bijbel te hebben? Pieter: Toen ik op het seminarie zat was ik geboeid door het verhaal achter het verhaal van de bijbel. Het is een zoektocht naar de echte betekenis. De verhalen hebben altijd een betekenis gehad voor mensen. Het is zeer boeiend om met leerlingen op zoek te gaan of hun verhaal aansluiting vindt bij de bijbel. Uma, hoe reageren jouw leerlingen als je binnenkomt met bijbel? Staan ze hiervoor open? Uma: Ik kreeg na mijn blunder een bijbel als cadeautje van een leerling. Het is leuk als ze zelf hun eigen verhaal kunnen delen dat vasthangt aan een bijbelverhaal. Ik hoor heel graag mijn leerlingen vertellen. In godsdienst doen ze dit heel snel. Pieter, wat is het moeilijkste aan bijbel geven? De technische aspecten van bijbel zijn heel erg moeilijk. Het is leuk om speels met bijbel bezig te zijn. Maar het is lastig om iets theoretisch te brengen omdat dat heel erg ver van hun bed is. Dat is het meest moeilijke voor hen. Het speelse zit duidelijk in jullie bloed. Komt die eigenschap ook naar voor in jullie lessen? Uma: bij mij zit dat speelse er minder in. Ik probeer de fun erin te houden maar weet niet of dit zo overkomt. Het is mijn eerste jaar dat ik godsdienst geef en het is allemaal nog nieuw. Dus ik heb heel veel werk aan mijn lesvoorbereiding. Het lijkt me geniaal om dat te doen maar ik wil mijn eerste jaar op mijn gemak mooi afwerken. Is er een les die echt Mol-vibes heeft? Of heb je een droom om zo een les of een hoofdstuk uit te werken? Pieter: Helemaal. Toen we onlineles moesten geven was het moeilijk om de leerlingen te motiveren om bezig te zijn met bijbel. We hebben een mol-programma gemaakt rond het evangelie van Lucas. De molkandidaten moesten allerhande opdrachten oplossen om tips te krijgen om verder te geraken in het spel. De leerlingen krijgen het profiel te zien van die kandidaten en krijgen ook de molboekjes te zien. Dat slaat zo hard aan dat Mol-spel ze zijn bezig met de achtergronden van het Lucas-evangelie. Dat maakt het leuk. Hoe zou je jezelf als godsdienstleerkracht omschrijven? Getuige? Specialist? Moderator? Uma: ik denk moderator. Ik ben geen specialist want ik leer zelf nog enorm veel bij. Pieter: Als alle drie uiteraard, maar wat Uma zegt klopt helemaal. Ik leer samen met de leerlingen. Het is heel belangrijk voor het vak godsdienst dat je samen met de leerlingen op weg gaat. Ze verwachten niet dat je al hun bagage aan hun overdraagt maar het samen onderweg zijn is belangrijk. Het zaligste aan godsdienst geven is het belang tonen aan leerlingen van samen onderweg te zijn. Dat klinkt misschien wollig maar dat is essentieel. Ben je anders naar ons vak gaan kijken door je deelname aan De Mol? Pieter: De Mol is een zotte ervaring en dat is sowieso bepalend voor wat je doet. Hoe reageren mensen als ze horen dat je godsdienst geeft? Uma: Veel mensen waren er wel positief over. Zeker met mijn deelname aan De Mol zeiden ouders: “Oh nu gaan ze nog liever godsdienst doen.” Ook mijn vrienden kennen mij als iemand die geen uitdaging uit de weg gaat. Mijn vrienden vonden dat tof en interessant. Wat maakt ons vak zinvol? Uma: Ik vind het heel zinvol voor leerlingen aan de hand van bijbelse verhalen om hun hart te luchten. Bij ons vak is daar plaats voor. Ik heb de indruk dat leerlingen blij zijn dat ze een plek hebben in de godsdienstles waar er naar hun verhaal kan geluisterd worden. Ikzelf leer daar ook heel erg veel uit. Pieter: Om twee redenen. Het zijn de enige twee lesuren in de week dat ze absoluut zichzelf mogen zijn. Waar ze over hun waarden, normen en wat zij belangrijk vinden kunnen spreken. En het andere wat ik belangrijk vind, is het een vak waar het werkwoord “moeten” anders wordt ingevuld. Hoe zie je jouw toekomst Uma? Binnen het onderwijs of toch eerder meer in de publieke sfeer? Uma: Ik wil het allebei. Ik zie wel waar ik beland. Ik geef supergraag les en wil dit blijven doen. Maar ik sta ook graag op een podium of achter de toog. Pieter: Ik heb geen grote plannen maar sta open voor nieuwe dingen. Ik kan niet stilzitten. Ik vind het leuk om andere dingen te doen. Ik geef les maar sta sinds dit jaar ook in de bakkerswereld. Ik help mee in een bakkerij. Ik heb ook een droom naar een horecaverhaal maar zo heb ik nog twintig van die wilde dromen. Lesgeven is de max, het houdt je jong.
Gemaakt door: Thomas - Godsdienstonderwijs Eerste aflevering: 03-12-2022
De podcast Thomas heeft in totaal 37 afleveringen
Maker: Thomas - Godsdienstonderwijs Datum: 25-06-2022
Maker: Thomas - Godsdienstonderwijs Datum: 11-09-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.