Aflevering Rik Torfs

· Aflevering van de podcast: Thomas

Bij het bekijken van uw academische loopbaan zie ik een interessante evolutie. In 1979 behaalde u uw licentiaat in de rechten, in 1980 uw licentiaat in het notariaat en in 1982 uw licentiaat in het kerkelijk recht om in 1987 te promoveren tot doctor in het kerkelijk recht. Hoe komt u vanuit de advocatuur en het notariaat in kerkelijke middens terecht?   In mijn familie zijn nogal wat juristen en notarissen te vinden. Toen ik uit het middelbaar kwam waren er aantal opties maar ik koos, volgens de familietraditie, voor rechten.  Het is wel zo dat ik als kind en puber grote belangstelling heb gehad voor het spirituele. Tijdens mijn studies moest ik er een aantal zaken bijnemen en na afweging koos ik voor kerkelijk recht. Grenswetenschap heeft me altijd geïnteresseerd en dat is kerkelijk recht zeker. Aan de ene kant moet je de technische vaardigheden hebben van de jurist en aan de andere kant komt het spirituele ook naar boven. Dit is een plek waar de zaken kunnen clashen met elkaar. Dat trekt me aan.  Het was zeer uitzonderlijk dat die richting gekozen werd in 1979. Er waren toen 4 studenten in de volledige faculteit kerkelijk recht. Dit kwam doordat het Tweede Vaticaans Concilie reageerde tegen de juridische geest die toen heerste in de Kerk.  Is het nog relevant om vandaag nog kerkelijk recht te volgen?  Op dit moment zijn er 137 studenten. Het is een heel erg diverse groep van verschillende leeftijden en met verschillende achtergronden. Er komen volgend academiejaar een aantal post-graduaatsopleidingen die in het leven geroepen zijn door de Congregatie van de Katholieke Opvoeding.  https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/CQ_56221946.htm#activetab=diploma_omschrijving De bedoeling van de opleiding is om mensen die op één of andere manier kerkelijk actief zijn toch toe te rusten met een minimale achtergrond van kerkelijk recht.  Zou een godsdienstleerkracht kerkelijk recht moeten kennen? Waarom wel/niet? We moeten opletten met mensen over te bevragen met kennis. Maar wat wel is, is dat het recht een contactpunt kan zijn met het religieuze. Kerkelijk recht laat zien hoe de kerk er echt uitziet. Het recht dat bestaat is ook gebaseerd op theologische achtergronden.  In uw boek Kardinale deugden (2018) schreef u vijf lessen voor leerkrachten. Hoe leerkrachten met professionele trots en persoonlijke voldoening het beroep kunnen uitwerken Je stelt een plan in vijf lessen voor. We zijn nu 4 jaar verder, kreeg u ondertussen nieuwe inzichten? https://www.bol.com/be/nl/f/kardinale-deugden/9200000095526381/ Citaat uit boek:  Wie niet langer gelooft in de leraar, geeft ook de jeugd op, en daarmee bovendien de toekomst.  Hoe leerkrachten met professionele trots en persoonlijke voldoening het beroep kunnen uitwerken? Je stelt een plan in vijf lessen voor.  1e les: ken uw vak en bemin het.  Ware kennis van uw vak is de beste lesvoorbereiding. Is ook de sleutel tot uw zelfvertrouwen in een samenleving die onderwijzers en leraren niet langer automatische waardeert.  2e les: volg de regels niet.  Een leraars is een beetje een artiest, niet zomaar een functionaris. De beste bescherming is de kwaliteit van uw lessen.  3e les: persoonlijke vorming Een vak burgerschap houdt een valstrik in. De plicht om kritisch te denken maakt een doelstelling van wat een houding hoort te zijn.  4e les: stimuleer nieuwe vaardigheden maar vergeet de oude niet.  Het is zaak ook te hebben voor wat constant blijft. Een kritische leraar laat zich niet vangen door valse dilemma’s. ‘tegen de stroom oproeien is niet onverstandig als de rivier vloeit in de richting van watervallen’ Nicolas gomez davila 5e les: stimuleer de ongelijkheid tussen de leerlingen.  Fnuik hun talent niet door eenheidsworst te serveren.  Hoe zie je de toekomst van het godsdienstonderwijs in Vlaanderen? Gaan we richting een neutraal vak of is juist een meer confessionele aanscherping nodig? Neutraliteit is onzin maar staat politiek wel sterk. Het vak godsdienst zal enkel overleven wanneer het vak een sterke inhoud heeft en wanneer sterke leraren er staan in een goede verhouding tot de katholieke dialoogschool. Alles hangt af van de kracht van de mensen die daar hun schouders onder zetten.  Voor mij is de ideale godsdienstleraar iemand die een brede cultuur heeft met een goed historisch overzicht en verhoudingen in de samenleving en die natuurlijk ook veel weet over de roots van de traditie en bijbel kent. En als het enigszins kan iemand met een bevlogen persoonlijkheid en die minstens de indruk kan wekken om op bepaalde momenten in zijn of haar leven gelukkig te zijn.  We moeten zeker en vast terug naar verdieping want daar worden mensen gelukkiger van.  U bent een fervent twitteraar. Zo tweette u vorige week nog (5mei) “jongeren ‘kritisch’ leren denken in Vlaanderen betekent vaak: hen helpen om allemaal dezelfde ‘juiste’ mening te hebben. En ook (ik citeer) onze leerlingen moeten wel nog weten wie Jezus was. Hoe conservatief. Dat vind je toch gewoon op Wikipedia.  Het doet me vaak plezier wanneer mensen boos worden op Twitter door mijn tweets want dat wil zeggen dat je ze hebt geraakt.  Het is wel belangrijk om gevoelens te kunnen beheersen, zeker wanneer deze gevoelens onverwijld zijn. Ik ben een tegenstander van woede want dat is vaak een middel om een gesprek af te breken of niet mogelijk te maken. Ik reik graag mijn andere wang aan want dat toont de absurditeit van geweld.  Scrolt u vaak op Thomas? Dat ga ik vaker doen. Thomas is dé site die de meest open en kritische bron is over het religieuze in Vlaanderen en ver daarbuiten zonder levensangst. Ik zou het zelfs “stoer” kunnen noemen.  2. Gebruik van fragmenten van de podcast in het godsdienstonderwijs.  In de podcast wordt Rik Torfs gevraagd naar zijn twitteraccount. Op deze account raakt hij gevoelige maatschappelijke thema’s aan waarop vanuit verschillende hoeken vaak emotioneel en boos op gereageerd wordt. Rik torfs weerhoudt zich om op zulke reacties boos te maken. Dit fragment in de podcast kan een inspiratie zijn voor de derde graad bij het terrein Goed Handelen. De leerlingen kunnen onderzoeken hoe goed en kwaad eigen zijn aan menselijk denken en handelen. Rik Torfs legt de nadruk op een goed mens zijn vanuit genade. Hij neemt het altijd op voor minderheden. Dit zorgt ervoor dat leerlingen aan de hand van dit fragment kunnen toelichten hoe christenen in Bijbelverhalen en christelijke tradities inspiratie vinden om ethisch te denken en te handelen.  3. Lesimpuls Op Twitter valt Rik Torfs op door het hekelen van gevoelige maatschappelijke thema’s. Het kan een aanzet zijn om zijn Twitterprofiel klassikaal eens te doorscrollen en nadien te luisteren naar een fragment uit de podcast vanaf minuut 32’48. U bent een fervent twitteraar. Zo tweette u vorige week nog (5mei) “jongeren ‘kritisch’ leren denken in Vlaanderen betekent vaak: hen helpen om allemaal dezelfde ‘juiste’ mening te hebben. En ook (ik citeer) onze leerlingen moeten wel nog weten wie Jezus was. Hoe conservatief. Dat vind je toch gewoon op Wikipedia.  Vaak raken uw tweets gevoelige maatschappelijke thema’s aan. Wordt u soms boos bij het lezen van commentaren?  Waarom doen boze reacties hem een plezier?  Wanneer mensen boos worden heb je hen ergens geraakt.  Waarom wordt hij zelf nooit boos?  Het is belangrijk om gevoelens te kunnen beheersen. Wanneer je woedend zou worden, wat helpt dat? Tegenstander van woede en verontwaardiging. Om dat dat een middel is om een gesprek af te breken of niet mogelijk te maken. Het is het missen van een opportuniteit om in gesprek te blijven. Ik ben voorstander van het aanbieden van de andere wang. Dit betekent niet dat hij nog eens mag slaan maar de absurditeit van geweld naar boven komt. Iemand die scheldt is altijd een verliezer dus altijd rustig blijven. 

Speelgoedwinkel
Thomas

Thomas

Gemaakt door: Thomas - Godsdienstonderwijs Eerste aflevering: 03-12-2022

De podcast Thomas heeft in totaal 37 afleveringen

Vorige aflevering

Jacques Haers

Jacques Haers

Maker: Thomas - Godsdienstonderwijs Datum: 31-03-2022

Volgende aflevering

Mathijs Lamberigts

Mathijs Lamberigts

Maker: Thomas - Godsdienstonderwijs Datum: 25-06-2022

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Rik Torfs

Thomas · 01-06-2022

00:00 00:46:52