De Nederlandse landbouw heeft te maken met een veelvoud van ‘single-issue’ dossiers: stikstof, water, biodiversiteit, klimaat, dierenwelzijn. Op het erf komt alles samen. Het zorgt voor veel -en soms zelfs elkaar tegensprekende- regels. De nadruk op beperkingen, in combinatie met een onzekere toekomst en krimp, werken demotiverend. Daarom de vraag: hoe maken we duurzaamheid LEUK voor de boer? Want uiteindelijk moet de boer het doen. In deze aflevering horen we vertegenwoordigers van twee belangenorganisaties. Mona van Spijk (Nederlandse Zuivelorganisatie, NZO) en André Hoogendijk (BO Akkerbouw, met als leden onder meer Cosun en AVEBE) vertellen dat de verwerkende industrie belang heeft bij meetbare prestaties van boeren - hun leveranciers. Ze hebben voorkeur voor prestaties die ze kunnen vertalen naar keurmerken of lagere CO2-voetafdrukken. Daarmee kunnen ze zich verantwoorden in hun verplichte duurzaamheidsrapportages. Stikstofreductie, waterkwaliteit en biodiversiteit staan daar nog niet bij. Consumenten zijn (nog) niet gewend daar voor te betalen. Daarom zouden overheden zich daarop moeten richten. Wil je onze podcast steunen? Dat kan met een donatie via een Tikkie: https://tikkie.me/pay/FoodlogMedi/qgz3xDRUAru9p2xVwHfcmp
Gemaakt door: Foodlog Media Eerste aflevering: 12-11-2024
De podcast Studio Foodlog heeft in totaal 57 afleveringen
Maker: Foodlog Media Datum: 11-08-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.