Rule 40. De belangrijkste verandering van 2019 wordt volgens Beerthuizen pas zichtbaar in 2020: Rule 40 van het Olympisch Comité IOC wordt afgeschaft. Die regel verbood sporters mee te doen aan commerciële uitingen terwijl de Spelen nog gaande waren. Goed nieuws voor sponsors, teams en spelers: er mag dus gesponsord worden op het moment van consumptie. Het merk met de grootste invloed? Just do It!. 'Nike met Just do it! 'de kwestie met de sporter Colin Kaepernick die weigerde te staan bij het Amerikaanse volkslied en daarmee een statement maakte tegen de regering Trump. 'Het heeft ze geld gekost, maar ook heel veel opgeleverd, ze zijn achter iemand gaan staan die een politiek statement uitsprak en daaraan hebben ze vastgehouden. Dat is best gedurfd en het is enorm succesvol geworden', zegt Beerthuizen. Als belangrijke maatschappelijke trends noemt Beerthuizen ten slotte de invloed die sponsoren van bepaalde signatuur menen te kunnen uitoefenen: een Arsenal-speler zegt iets over de onderdrukking van Oeigoeren en prompt wordt de wedstrijd in China niet uitgezonden. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 08-01-2023
De podcast Sport en Geld heeft in totaal 110 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 11-12-2019
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 08-01-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.