Van een studententeam bij de TU Delft naar leverancier van Defensie – het Delftse Lobster Robotics bouwt compacte onderwaterdrones die de zeebodem in kaart brengen. Sneller, goedkoper en veiliger dan ooit. In deze aflevering van BNR Op de Zaak duiken Anne-Marie Fokkens en Stijn Goossens letterlijk de diepte in: hoe maak je van een studentenidee een bedrijf dat de concurrentie aangaat met de grote vissen in de vijver? CEO Stephan Rutten vertelt hoe hij en zijn vijf mede-oprichters als student begonnen met een maanrobot, maar uiteindelijk kozen voor een ander onbekend terrein: de oceaan. Hun drone, de zogeheten Scout, kan binnen vijftien minuten een object op de zeebodem identificeren – een klus waar menselijke duikers uren voor nodig hebben. Dat begon met klanten uit de civiele industrie, maar inmiddels is Defensie de grootste klant en werkt Lobster Robotics samen met de NAVO. Toch is die groei niet zonder dilemma’s. Hoe schaal je een nicheproduct op zonder de controle te verliezen? Hoe balanceer je tussen militaire toepassingen en civiele markten, zoals offshore windparken of milieumonitoring? En waar trek je als bedrijf de ethische grens – wanneer je technologie onderdeel wordt van een militaire infrastructuur? In deze aflevering van Op de zaak hoor je hoe de Delftse bouwers leren van de ontploffende lithiumbatterijen, schaarste van Chinese componenten en de zoektocht naar specialistisch personeel. Met uiteindelijk één ambitie: meer dan duizend drones verkopen binnen vijf jaar. Over de BNR-podcast ‘Op de zaak’ In Op de zaak stappen presentatoren Anne-Marie Fokkens en Stijn Goossenselke maand binnen bij een buitengewone mkb'er. Geen studiogesprekken, maar échte gesprekken op locatie — tussen showroom en werkvloer, directietafel en lunchruimte. Wat is het verdienmodel, hoe groeit het bedrijf, en wat kun jij leren van hun ondernemerslessen? Elke aflevering levert nieuwe inzichten op over innovatie, strategie, marketing, financiering en het bouwen van een sterk merk. Van modehypes tot maakindustrie, van buurtbakker tot biotech: Op de zaak geeft je een unieke blik achter de schermen van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. ? Over de presentatoren - Anne-Marie Fokkens is presentator bij BNR en bekend van haar scherpe, menselijke interviews. In deze serie duikt zij in het ondernemersverhaal: waar begon het, welke keuzes bepaalden het succes — en hoe verdien je het geld? - Stijn Goossens is redacteur tech en innovatie bij BNR en kijkt naar strategie en vernieuwing. Hoe schaal je een idee, hoe ziet de markt eruit en waarmee kan je blijven vernieuwen? Het MKB praat mee Benieuwd hoe ondernemers uit het MKB denken over het nieuws van de dag? In de rubriek ‘Het MKB praat mee’ praat presentator Thomas van Zijl met MKB’ers uit heel Nederland over opvallende nieuwsthema's. Deze rubriek is onderdeel van het radioprogramma Zakendoen op BNR, maar luister het ook als podcast. See omnystudio.com/listener for privacy information.

Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 03-05-2025
De podcast Op de zaak heeft in totaal 7 afleveringen

Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 03-10-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.