Roddelbladen bestaan in Nederland sinds de jaren ’60. Lange tijd lag er een taboe op roddelen, maar showbizznieuws vind je tegenwoordig overal. Ook serieuze kranten en actualiteitenprogramma’s berichten nu over de minnaars van een presentatrice of de scheiding van een voetballer. Samen met studiogast Maarten Reesink buigen de mediadoctoren zich over de toegenomen media-aandacht voor roddel. Beroemdheden vormen een groep mensen die we allemaal kennen, waardoor het makkelijk is om over hen te spreken. Roddel, ook roddel over ‘gewone’ mensen, dient een sociale functie, die niet noodzakelijkerwijs negatief is. Door te praten over andere mensen leren we wat gepast gedrag is en wat er van ons verwacht wordt. We interviewden Hummie van der Tonnekreek, als voormalig hoofdredacteur van Story en Weekend ook wel de roddelkoningin van Nederland genoemd. Zij legt uit hoe de maatschappelijke veranderingen in de jaren ’60 en ’70 ervoor zorgden dat mensen behoefte hadden om te praten over privélevens, terwijl de media in die tijd zich juist afkeerden van zulke verhalen. Roddel is nu terug in de serieuze pers, volgens Van der Tonnekreek waarschijnlijk uit financiële overwegingen. Kranten zijn echter slecht geschikt voor roddel. Chris maakte deze keer het 200-seconden-item, over sociale media als roddelmedia. Maurits Kreijveld houdt zich bezig met de wisdom of the crowd en stelt dat de boodschappen die het goed doen op sociale media de kenmerken van roddel hebben. Hierdoor zijn sociale media ongeschikt als manier om serieuze boodschappen te verspreiden. We sluiten af met een verhit studiogesprek tussen de mediadoctoren onderling en Maarten Reesink als mediator over de functie van roddel, de vraag of een roddel waar moet zijn en de rol die media spelen in roddelen. We komen desalniettemin tot een antwoord op de vraag. Dat antwoord heeft te maken met de complexiteit van de huidige samenleving en de diversiteit van het medialandschap. Links bij deze uitzending: Medewerkerspagina Maarten Reesink. De betekenis van roddel voor vrouwen. Studie van Feasey. De manier waarop meisjes praten over celebrities. Studie van Duits en Van Romondt Vis. De functie van vrouwenbladen. Proefschrift Hermes. Irene Diependaal, schrijfster van boek over Emily Bremers bij Barend & Van Dorp. Uitzending van Labyrinth over de kracht van de massa. Website Maurits Kreijveld over wisdom of the crowds.
Gemaakt door: Onder Mediadoctoren Eerste aflevering: 01-12-2019
De podcast Onder Mediadoctoren heeft in totaal 164 afleveringen
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 21-04-2013
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 25-05-2013
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.