In een recente reclamecampagne legt het tijdschrift Guitar Player de schuld voor de economische crisis bij ‘foute muziek’. In de reclames zie je een grafiekje met een correlatie tussen de stijgende populariteit van Carly Rae Jepsen, One Direction en Justin Bieber in 2012 en de economische neergang in dat jaar. Tagline: “nothing goes right when music is wrong”. Dit is natuurlijk grappig bedoeld, maar misschien klopt het wel? Is er een verband tussen muzieksmaak en bredere sociaaleconomische of technologische ontwikkelingen? Over deze vraag buigen de mediadoctoren zich samen met Koos Zwaan, Associate Lector bij de hogeschool INHolland en gepromoveerd op popmuziek. We belichten verschillende invloeden op smaak. Zo hebben ouders invloed, maar niet op de manier waarop de meeste mensen verwachten. We hebben het ook over technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van de walkman en later de iPod, maar ook die van de downloadcultuur. Het praktijkinterview is met Niels Aalberts, voormalig manager van Kyteman en nu vooral actief in marketing van muziek. Hij legt uit wat de rol van marketing is en hoe je als bandje marketing kunt inzetten om succesvol te worden. Aalberts geeft als advies dat je vooral niet je muziek moet afstemmen op trends. Het 200-seconden-item is deze keer gemaakt door Vincent, over de Parents Music Resource Center geleid door Tipper Gore (vrouw van). Hun protest leidde uiteindelijk tot de stickers ‘Parental Advisory: Explicit Lyrics. Aan de ene kant een label om ouders te waarschuwen, aan de andere kant een magneet voor jonge luisteraars die graag grenzen overschrijden. Dit item is ook apart via YouTube te beluisteren. Aan het einde proberen we een antwoord te formuleren op de vraag. Muzieksmaak is verweven met onze maatschappij en veranderingen in de omgeving hebben dus een weerslag op wat we willen luisteren. Muziek verandert dus mee. Die verwevenheid maakt het wel methodologisch lastig om zulke dingen te onderzoeken. Links bij deze aflevering: Persoonlijke pagina Koos Zwaan bij INHolland. Onderzoek 1 en onderzoek 2 Pettijohn en Sacco naar muziek en economisch klimaat. Onderzoek Jennifer Lena over stuwkrachten achter nieuwe genres.
Gemaakt door: Onder Mediadoctoren Eerste aflevering: 01-12-2019
De podcast Onder Mediadoctoren heeft in totaal 164 afleveringen
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 05-05-2013
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 05-01-2014
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.