Mark Schipper is futurist, trendwatcher en trend activator. Hij maakt maatschappelijke trends toepasbaar voor klanten met zijn eigen bedrijf Freshmark dat inmiddels bijna 10 jaar bestaat. Dat doet hij door deze maatschappelijke trends te combineren met toekomstvragen van zijn opdrachtgever. Zo heeft hij onder andere de toekomstkamer Amsterdam opgezet: hoe ziet de stad er in 2030 uit? Door dat heel zichtbaar te maken, gaat het gelijk veel meer leven. Eén van de inzichten die daaruit voortkwam is dat de fiets de rol van de auto aan het overnemen is. Een trend die Mark al 12 jaar volgt en zich nog altijd ontwikkelt is polarisatie. We zitten op een trein en het wordt nog altijd groter. Mensen gaan er steeds harder in zitten. Daar zit scheuring en negativiteit in. Maar ook kansen, en daar mag je als bedrijf wat mee doen. Een goed voorbeeld is Heineken met hun “Worlds Apart” campagne (https://www.youtube.com/watch?v=IbIjGxc1vjo) waarin ze mensen met tegenovergestelde meningen samen opdrachten laten uitvoeren zonder te weten wie de ander is. Als ze daar uiteindelijk achter komen, mogen ze zelf beslissen of ze – onder het genot van een Heineken – het gesprek willen aangaan met de ander. Juist door het gesprek te voeren krijgen ze begrip voor elkaars mening. Wat doet Markt om bij te blijven? Hij volgt voor zijn trends de meeste nieuwsmedia op de voet. Maar kijkt ook veel science fiction films. Die films brengen vaak heel overtuigend toekomstbeelden die Mark weer context geven voor zijn werk. En tot slot noemt hij de historicus Yuval Noah Harari die niet alleen een enorm impactvol boek schreef over de geschiedenis van de mens (Sapiens), maar ook 2 belangrijke boeken over de toekomst van de Mens (Homo Deus / 21 lessen voor de 21e eeuw). Ik vroeg Mark ook nog naar zijn mening over bepaalde trends. Maar die geeft hij bewust niet. Hij geeft richting. Hij is dus geen filosoof, maar wel iemand die mensen aan het denken zet. En daar stopt waar meningen komen. Mark verzamelt veel quotes (zie ook zijn website https://www.freshmark.nl/), gevraagd naar zijn favoriete, noemt hij: Denk aan vliegende vissen, het kan altijd anders. En daar sluiten we dit mooie gesprek mee af.
Gemaakt door: Ewout Witte Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast MI Inspiration: dé podcast voor marketing intelligence professionals heeft in totaal 31 afleveringen
Maker: Ewout Witte Datum: 27-02-2024
Maker: Ewout Witte Datum: 05-09-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.