Marieke de Graaf is econometrist en data strateeg en heeft een passie voor alle inzichten die je kan halen uit data. Ze is eigenaar van Data Potentials en heeft eerder voor Holland Casino gewerkt als manager business analytics. Ze startte in die rol met als missie de organisatie meer data-driven te maken. En is daarin glansrijk geslaagd: van een reactief team dat inspeelde op vragen uit de business naar een proactief team dat de organisatie heeft geholpen bij het nemen van belangrijke beslissingen. Bijvoorbeeld door vanuit data inzichten te bieden waar een nieuw casino moest komen na het sluiten van de vestiging op Schiphol. De missie van Marieke de Graaf en haar bedrijf Data Potentials is om data toegankelijk te maken. Marieke wil bedrijven meer te laten halen uit hun data en hun data teams zodat ze dit uiteindelijk zelfstandig kunnen. Data science is een moeilijk vakgebied. Niet iedereen kan het. Maar vaak kan je inzichten uit data halen waarmee je anderen kan verrassen. Er zijn steeds meer mensen die zich data scientist noemen, maar Marieke ziet grote verschillen tussen profielen. Zo heb je cursussen data science waarin mensen zich in een paar maanden tijd tot data scientist kunnen ontwikkelen. Maar daarmee heb je nog niet dezelfde basis als mensen met een studie econometrie of data science. Die kunnen veel meer met data. Wat zijn belangrijke trends op het gebied van data science? De volume en snelheid van data is enorm toegenomen. Data is tegenwoordig real-time beschikbaar waardoor voorspellingen veel accurater gemaakt kunnen worden. Artificial Intelligence is de trend voor de toekomst, maar het is wel gevaarlijk. Je kan er niet blind op vertrouwen. Blijf dus altijd wel zelf nadenken en gebruik het vooral als hulpmiddel. Een andere ontwikkeling is aandacht voor data management en datakwaliteit. Daar moet voldoende aandacht voor zijn in een organisatie, anders remt het de analisten. Marieke ziet dat dit vaak nog een ondergeschoven kindje is. Tot slot heeft Marieke nog een aantal lees- en luistertips: - De Daily Digest Nieuwsbrief. Een open platform waarbij je op basis va je eigen interesses kan aangeven wat je wil zien. Niet altijd even interessant, maar Marieke haalt er wel vaak goede ideeën uit. - Een LinkedIn groep over ontwikkelingen AI: https://www.linkedin.com/groups/3990648/ - De podcast Data Radicals (zie bv https://www.alation.com/podcast/) . Hoewel deze erg Amerikaans is, bevat het interessante interviews met mensen uit het vakgebied
Gemaakt door: Ewout Witte Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast MI Inspiration: dé podcast voor marketing intelligence professionals heeft in totaal 32 afleveringen
Maker: Ewout Witte Datum: 20-11-2023
Maker: Ewout Witte Datum: 27-02-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.