In de vijfde aflevering van de Media Innovatie Podcast bespreken Lars Anderson en Philippe Remarque het World Congress of News Media, een evenement dat jaarlijks wordt georganiseerd door nieuwsorganisatie INMA (International News & Media Organization).
Lars vloog naar New York en ging op bezoek bij redacties van onder meer The Atlantic, The Wall Street Journal en Condé Nast. Bovendien kwamen er talloze internationale sprekers op de conferentie, denk aan Nick Thompson (CEO The Atlantic), onderzoeksjournalist Bob Woodward (WasPost), Arman Latour (CEO Dow Jones) en Mark Thompson (CEO CNN).
Bij deze events is het altijd even zoeken naar de diepere laag. Waar gaat de conferentie nu echt over? Welk onderwerp houdt de gemoederen bezig en welk sentiment ligt eronder?
In deze podcast laten we vier sprekers aan het woord die we interessant vinden en graag willen uitlichten. Een deel van hun verhaal hebben we in de podcast gemonteerd. Aan de hand van deze fragmenten bespreken Lars en Philippe wat deze verhalen betekenen voor de journalistiek.
Dit zijn de mensen die terugkomen in de podcast: - Earl Wilkinson: baas van INMA, normaliter een vrij bombastische man die het nieuwsevangelie verkondigt en vertelt hoe succesvol we zijn. Dit jaar worstelt hij zichtbaar met zijn rol door de komst van Donald Trump. Toch weet hij in zijn openingsspeech goed de urgentie weer te geven van wat dit betekent voor de journalistiek. - Noor Tagouri: onafhankelijk journalist, half miljoen volgers op Instagram. Levend voorbeeld voor hoe het vertrouwen van het publiek in de journalistieke instituties zich verplaatst naar de gezichten die het verhaal vertellen. De creator economy groeit snel en transparantie in het maakproces laat zien hoe de maker journalistieke keuzes maakt. - Nick Thompson: CEO van The Atlantic. Bijzonder slimme man, eerder hoofdredacteur voor Wired. Zet hier (als enige CEO met een voorbereid betoog) zijn ideeën uiteen voor hoe AI het nieuws gaat beïnvloeden en welke kansen hij ziet. Maakte deals met OpenAI voor de content van The Atlantic. Wil dat alle techbedrijven eerlijk betalen voor de content waarmee ze hun modellen trainden. - Bob Woodward: wat.een.held. Vier gebroken ribben omdat hij ‘verzuimde voorzichtig te zijn met zijn eigen lijf - of all things’. Sprak alsnog de zaal toe en legde parallellen tussen Nixon en Trump. Hij schreef 23 boeken over presidenten, bracht er eentje ten val, is inmiddels 82 jaar jong, maar werkt onvermoeid aan zijn volgende boek. Gaat dieper in op wat Trump beweegt en hoe de journalistiek met hem moet omgaan. Hosts Lars Anderson en Philippe Remarque Over de makers Philippe Remarque is directeur Journalistiek bij DPG Media. Eerder was hij hoofdredacteur van de Volkskrant, politiek verslaggever en correspondent in Rusland, Duitsland en Amerika. Lars Anderson is manager Innovatie bij DPG Media. Eerder was hij journalist voor nieuwsmedia zoals Vrij Nederland, Het Parool en de Volkskrant. Ook is hij mede-oprichter van Fosfor Longreads, een vernieuwend journalistiek platform voor longform storytelling nog in de kinderschoenen stond. Artwork Lucas van Esch Fotografie Malou van Breevoort See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: Campus DPG Media Eerste aflevering: 23-01-2025
De podcast Media Innovatie Podcast heeft in totaal 5 afleveringen
Maker: Campus DPG Media Datum: 21-05-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.