In de vierde aflevering van de Media Innovatie Podcast is onze gast Alexander Klöpping. Jullie kennen Klöpping ongetwijfeld en weten dat hij obsessief met AI bezig is, graag een beetje provoceert en daarbij geregeld kritiek heeft op grotere uitgevers zoals DPG Media. Dat vonden hosts Lars Anderson en Philippe Remarque een goede reden om bij hem op bezoek te gaan in zijn podcast-studio. Insteek van het gesprek: de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de nieuwsmedia. Klöpping maakt zich zorgen om de journalistiek. We gaan volgens hem achterblijven als we niet in staat zijn om snel genoeg te innoveren. Hij observeert dat wat nieuwsconsumenten accepteren aan AI-gegenereerde content continu in beweging is. ‘Technisch denk ik dat er geen dingen zijn die niet kunnen worden gemaakt door een computer,’ aldus Klöpping. AI zou over niet al te lange tijd bijvoorbeeld zelfs ingezet kunnen worden in waarheidsvinding, een traditioneel journalistiek domein. Hij vraagt zich dan ook hardop af hoe mediabedrijven zich verhouden tot deze disruptieve kracht. Volgens hem moeten die zelf ook groot inzetten op AI voor verschillende vertelvormen, personalisatie en distributie, en dat niet aan big tech overlaten. Klöpping voorspelt een onvermijdelijke en fundamentele verandering in de journalistieke praktijk. Binnen enkele jaren zal het onderscheid tussen artikelen gemaakt door mensen en AI nauwelijks nog te maken zijn. ‘Ik denk dat alles wat wij gaan zien binnen nu en een paar jaar verwerkt is door AI.’ Dit betekent volgens hem niet het einde van de journalist, maar wel een verschuiving van de rol. De journalist wordt - ‘oneerbiedig gezegd’ - meer een ‘vuller van de database’, waarbij AI vervolgens de output genereert in de gewenste vorm voor de consument. De trage adaptatie van AI door grote mediaspelers als de NPO en DPG Media vindt Klöpping frustrerend. Volgens hem moeten we meer experimenteren en meer lef hebben om bestaande modellen ter discussie te stellen. ‘Je moet jezelf op durven vreten.’ Dit is volgens hem cruciaal om relevant te blijven. Met name voor jongere generaties die opgroeien met gepersonaliseerde, algoritmische feeds. Drie redenen om te luisteren: - Klöpping denkt dat AI de manier waarop we content maken en consumeren fundamenteel en snel zal veranderen. Hij discussieert met Lars en Philippe over de consequenties. Wil het publiek het ook in de toekomst liever van een mens horen? Of schuift de grens van wat we van een machine accepteren snel op? - Hij uit zijn frustratie over de vermeende traagheid en het gebrek aan experimenteerdrift bij gevestigde mediabedrijven. Focus meer op ‘waar de puck naartoe gaat, in plaats van waar die nu is.’ - Hij vertelt ook hoe hij zelf AI gebruikt voor het schrijven van teksten, het voorbereiden van podcasts, en zelfs voor het genereren van de openingsmonologen voor zijn AI Report podcast. Hosts Lars Anderson en Philippe Remarque Artwork Lucas van Esch Fotografie Malou van Breevoort See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: Campus DPG Media Eerste aflevering: 23-01-2025
De podcast Media Innovatie Podcast heeft in totaal 4 afleveringen
Maker: Campus DPG Media Datum: 20-03-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.