We doen wat we doen omdat het ons positieve consequenties oplevert en we laten wat we laten omdat het ons te weinig positieve consequenties oplevert. Kortom, positieve consequenties zijn heel belangrijk voor ons. Maar wat zijn positieve consequenties? Samen met dr. Marius Rietdijk van de Vrije Universiteit bespreken we het werk van neurowetenschapper Jaak Panksepp die vier plekken diep in het brein heeft ontdekt waar positieve consequenties op in werken. Dit leidt tot ons emotionele leven. Dit is een gesprek in het kader van het boek "Het Neurogram op het Werk". Alle details hierover vind je hier: https://www.neurogram.nl/2023/12/05/het-neurogram-op-het-werk-subtiele-neurodiversiteit-in-werving-selectie-team-building-talent-management-organisatiecultuur-en-veiligheid/ Jaak Panksepp's onderzoek naar de zeven primaire emoties biedt een diepgaand inzicht in het menselijk gedrag, met name in een organisatorische context. Van de zeven primaire emoties die hij identificeert, worden vier algemeen als positief beschouwd: CARE (zorg), LUST (lust), SEEKING (zoeken), en PLAY (spelen). Deze emoties kunnen worden verbonden met de vier categorieën van positieve consequenties in Organizational Behavior Management (OBM): sociale beloningen, materiële beloningen, kennis & zelfontwikkeling, en vrijheid & vrije tijd. - CARE en Sociale Beloningen: CARE omvat gevoelens van warmte en koestering, essentieel voor sociale binding. In een organisatiecontext kunnen sociale beloningen zoals erkenning, complimenten en een gevoel van gemeenschap deze zorgemotie stimuleren. De nadruk op CARE in een organisatie kan leiden tot een meer samenhangende en ondersteunende bedrijfscultuur, wat weer resulteert in verhoogde werknemerstevredenheid en loyaliteit. - LUST en Materiële Beloningen: LUST is verbonden met plezier en bevrediging, vaak in een seksuele context, maar het kan ook breder worden geïnterpreteerd als een streven naar plezierige ervaringen. In organisaties kan dit worden gerelateerd aan materiële beloningen zoals bonussen, loonsverhogingen of andere fysieke voordelen. Deze vorm van beloning kan werknemers motiveren en hun engagement en productiviteit verhogen door het aanboren van hun intrinsieke verlangen naar plezierige ervaringen. - SEEKING en Kennis & Zelfontwikkeling: SEEKING omvat de drang naar exploratie, nieuwsgierigheid en het streven naar nieuwe kennis. Dit is nauw verbonden met de drang naar kennis en zelfontwikkeling in een organisatie. Door kansen voor professionele groei, trainingen en educatieve mogelijkheden te bieden, kunnen organisaties de SEEKING-emotie stimuleren. Dit kan leiden tot innovatie, verbeterde vaardigheden en een diepere betrokkenheid bij het werk. - PLAY en Vrijheid & Vrije Tijd: PLAY is gerelateerd aan speelsheid, humor en ontspanning. In een organisatorische setting kan dit worden gekoppeld aan het belang van vrije tijd en de mogelijkheid voor werknemers om zich op een luchtige en ongedwongen manier te uiten. Het bevorderen van een speelse werkomgeving kan creativiteit stimuleren, stress verminderen en de teamgeest versterken. De integratie van Panksepp's primaire emoties in OBM stelt ons in staat om een meer holistische benadering van werknemerswelzijn en -motivatie te hanteren. Door te begrijpen hoe deze emoties werken en ze te koppelen aan specifieke organisatorische beloningen en beleid, kunnen leiders effectievere strategieën ontwikkelen om werknemerstevredenheid en -prestaties te bevorderen.
Gemaakt door: Joost van der Leij Eerste aflevering: 22-05-2022
De podcast Invloed Vergroten: vergroot je invloed op jezelf en anderen! heeft in totaal 422 afleveringen
Maker: Joost van der Leij Datum: 22-01-2024
Maker: Joost van der Leij Datum: 24-01-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.