Aflevering Deze Accu Gaat 30.000 Keer Mee Zonder Problemen!

· Aflevering van de podcast: IN STAPPEN VAN HET GAS AF

"Stel je een accu voor die niet warm wordt. Die niet kan ontbranden of zelfs amper mee gaat branden als er al een brand is. Een accu die je 20.000 tot zelfs 30.000 keer kunt opladen en ontladen zonder noemenswaardig verlies." "Die ook gewoon werkt bij -10 of zelfs +45 graden, zonder prestatieverlies. En zó veilig is, dat een aantal verzekeraars ’m niet eens als accu classificeren. Klinkt te mooi om waar te zijn? Kijk dan vooral even verder." "Op dit moment draait het in de accuwereld eigenlijk grotendeels om lithium-ijzerfosfaat accu's, oftewel LiFePO4. En terecht: want dat zijn uitstekende accu’s. Ze zijn veilig, betaalbaar en gaan lang mee. Grote producenten zetten daar dan ook flink op in." En daardoor zijn ze prijstechnisch heel gunstig. "Maar... op veel kleinere schaal wordt er gewerkt aan een totaal ander soort opslagtechnologie. Geen lithium-ion. Geen LiFePO4. Dit is een heel andere technologie. En de voordelen? Die zijn bijna futuristisch te noemen." Even de voordelen op een rijtje: Deze accu's gaan wel 20.000 tot 30.000 cycli mee. En Daarna is er nog steeds 80% van de capaciteit over Het percentage energie dat je terugkrijg bij ontladen ten opzichte van wat je er eerst in hebt gestopt (ook wel de rountrip efficiëntie genoemd) is ook heel hoog. 95% En dat kleine beetje verlies komt vaak door de omvormer, niet door de accu zelf. Deze accu functioneert probleemloos tussen -10 en +45 graden, en dat zonder verlies van energie. Andere type accu's kennen daar toch echt wel verliezen. Ze zijn Volledig recyclebaar en dus duurzaam en mogen gewoon bij het elektronische afval De accu kent geen warmteontwikkeling en heeft dus ook geen actieve koeling nodig De accu kent geen celontbranding of explosiegevaar De accu is zó veilig dat steeds meer verzekeraars zeggen: "Dit valt voor ons niet onder accu’s" Dus geen problemen met de verzekering. Ze zijn Extreem geschikt voor snel laden en ontladen (ze hebben dus een hele hoge C-rate). En dit is perfect voor toepassingen zoals de onbalansmarkt, of bedrijven met apparatuur die zware piekbelastingen veroorzaakt op het netwerk. Denk aan hijskranen, liften. En misschien wel het mooiste: deze technologie komt gewoon uit Europa. Hoe werkt dit dan? "Deze accu is een zogenaamde hybride supercapacitor. (dat is een condensator) En dat werkt totaal anders dan een klassieke batterij." "Een normale batterij – bijvoorbeeld een lithium-ion – werkt via chemische reacties. Opladen en ontladen kost tijd. Daarnaast het zorgt op de lange termijn ook voor slijtage van de accu." "Een supercapacitor werkt niet met chemie, maar met een elektrostatisch veld. Vergelijk het een beetje met het opladen van een ballon die je tegen je haar wrijft. Dat laden en ontladen gaat bijna direct en is zonder slijtage." Het beste van twee werelden "De hybride variant combineert dat snelle, slijtvaste gedrag van een supercapacitor met de hogere energiedichtheid van een gewone batterij. Dus: snel laden, veilig, én duurzaam inzetbaar." "Bovendien zijn ze niet temperatuurgevoelig – ze werken gewoon net zo goed in de winter als op een bloedhete zomerdag. En: ze zijn niet-toxisch en brandveilig. Er is dus geen risico op spontane celontbranding." "Natuurlijk hangt hier een prijskaartje aan. Maar als je naar het hele plaatje kijkt, de enorme levensduur, de extreme betrouwbaarheid, het veiligheidsniveau, de enorme piekbelastingen die je kunt hebben en het feit dat je geen verlies hebt bij hoge of lage temperaturen, dan kan het zomaar zijn dat dit op de lange termijn zelfs voordeliger is dan een 'goedkopere' oplossing." Zeker bij bepaalde toepassingen. "En los van geld: denk aan verzekerbaarheid, brandveiligheid, en vooral: duurzaamheid. Dat zijn factoren die vaak lastig in euro’s te vangen zijn, maar waar je zeker als bedrijf enorm op afgerekend kan worden. "Deze accu's zijn er al in formaten van 10 kWh voor particulieren, maar ook voor bedrijven die op zoek zijn naar oplossingen in de schaal van megawatts."

Speelgoedwinkel
IN STAPPEN VAN HET GAS AF

IN STAPPEN VAN HET GAS AF

Gemaakt door: Energie Transitie Eerste aflevering: 28-04-2023

De podcast IN STAPPEN VAN HET GAS AF heeft in totaal 64 afleveringen

Vorige aflevering

Waarom werkt bidirectioneel laden nog niet zoals je denkt?

Waarom werkt bidirectioneel laden nog niet zoals je denkt?

Maker: Energie Transitie Datum: 07-07-2025

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Deze accu gaat 30.000 keer mee zonder problemen!

IN STAPPEN VAN HET GAS AF · 23-07-2025

00:00 00:05:18