Aflevering Waarom Werkt Bidirectioneel Laden Nog Niet Zoals Je Denkt?

· Aflevering van de podcast: IN STAPPEN VAN HET GAS AF

Bidirectioneel laden, ofwel V2X. Misschien heb je termen gehoord als V2G, V2H of V2L. Waarom werkt het vaak nog niet, terwijl je het al wel kunt kopen? Wat is V2X? – oftewel: stroom terugleveren vanuit je elektrische auto. De belangrijkste vormen zijn: V2G (Vehicle-to-Grid): je auto levert stroom terug aan het elektriciteitsnet. V2H (Vehicle-to-Home): je gebruikt je auto als thuisaccu. V2L (Vehicle-to-Load): je voedt losse apparaten via bijvoorbeeld een ingebouwd stopcontact in de auto. V2X is dus de overkoepelende term voor al deze toepassingen. Klinkt fantastisch toch? Maar waarom werkt het nog niet echt? Er zijn meerdere redenen waarom bidirectioneel laden nog niet van de grond komt, ondanks alle beloftes: Veel auto’s zijn ‘al V2G Ready’, maar dat betekent alleen dat de hardware aanwezig is. Voor het geschikt laten werken is een hele keten nodig. Denk aan de auto, de laadpaal, beturings-software en de aansluiting met het grid. Hiervoor moet alles op goed elkaar afgestemd zijn en moet er een slim overkoepelend energiebeheersysteem bestaan. Een geschikte laadpaal moet het juiste communicatieprotocol ondersteunen rekening houdend met alle partijen binnen het netwerk. Er komen al laders op de markt maar die moeten passen binnen het complete energiebeheersysteem Ook houden fabrikanten de hand op de rem. Ze zijn bang voor garantieclaims door extra slijtage van de accu. Sommige merken beperken teruglevering daarom tot een maximum hoeveelheid energie. Bij een aantal modellen van Volkswagen die bidirectioneel laden ondersteunen is dit gelimiteerd op 10.000 kWh of 4.000 uur. Daarnaast hebben we te maken met regelgeving en belastingregels. Ook dat moet goed op orde zijn. En ook dat kost weer de nodige tijd. Wat kan nu al wel? De Nissan Leaf (met CHAdeMO-aansluiting) is op dit moment de enige auto die echt voor V2H ingezet kan worden. Verder lopen er een aantal kleinschalige pilots projecten. Bijvoorbeeld die in Utrecht. Vaak zijn nieuwe modellen van onder andere Volvo, Kia en VW technisch al helemaal voorbereid, maar zijn ze nog niet actief inzetbaar. Een kijker stuurde mij voordat deze vlog uitkwam een bericht hoe hij toch met een omweg de stroom kan gebruiken vanuit zijn auto als voeding voor zijn infrarood panelen. Heel gaaf gevonden maar zoals hij zelf ook aangaf zaten daar nog wat haken en ogen aan en was het vermogen beperkt tot 2200 Watt. Voor onze klanten die toch de stroom vanuit hun elektrisch auto willen gebruiken lossen wij dit op door de auto op een veilige manier te koppelen aan het HPS die weer is gekoppeld aan het huis. Op deze manier fungeert het HomePowerSystem dan als energiebeheersysteem zodat de auto continu een 3,5 kW aan vermogen kan leveren aan het huis. Maar het blijft natuurlijk een tussenoplossing totdat V2X echt een feit wordt. Maar wat is de verwachting? De geruchten gaan dat vanaf 2027/2028 de inzetbaarheid van V2G en V2H kan worden verwacht. Het nieuwe communicatieprotocol ISO 15118-20 is al wel recent aangenomen, En de Europese regelgeving – de zogeheten AFIR-verordening – verplicht vanaf 2030 dat publieke laadpunten V2G-geschikt moeten zijn. Dus dan laadt je je auto op je werk op die je dan weer ontlaad wanneer je thuiskomt?... Tot slot: Veel dealers zeggen dat een auto ‘V2G Ready’ is, maar dat betekent dus nog niet dat je ‘m morgen als thuisaccu kunt gebruiken. De hele keten – auto, laadpaal, software én regelgeving – moet op orde zijn. En dat kan nog wel op zich laten wachten. Ondertussen moeten we het doen met de middelen die we nu al wel kunnen bieden. Laat in de comments weten: zou jij je auto als thuisaccu willen gebruiken? En waar denk jij waar de grootste vertraging in zit? Tot de volgende keer – vergeet niet te liken en te abonneren als je meer van dit soort video's wilt!

Speelgoedwinkel
IN STAPPEN VAN HET GAS AF

IN STAPPEN VAN HET GAS AF

Gemaakt door: Energie Transitie Eerste aflevering: 28-04-2023

De podcast IN STAPPEN VAN HET GAS AF heeft in totaal 64 afleveringen

Vorige aflevering

Volgende aflevering

Deze accu gaat 30.000 keer mee zonder problemen!

Deze accu gaat 30.000 keer mee zonder problemen!

Maker: Energie Transitie Datum: 23-07-2025

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Waarom werkt bidirectioneel laden nog niet zoals je denkt?

IN STAPPEN VAN HET GAS AF · 07-07-2025

00:00 00:05:02