Aflevering Propaganda #Boekencast Afl 103

Propaganda #boekencast afl 103
· Aflevering van de podcast: Decide for Impact podcast

Vandaag bespreken we het boek Propaganda van Edward Bernays - en de vertaling is georganiseerd door Tonie Broekhuijsen Ondertitel: Lees hoe je media kunt gebruiken. Ontdek het verschil tussen ‘fake’ en echt nieuws. En leer hoe je met nieuws mensen kunt motiveren en manipuleren. Edward Bernays leefde van 1891 - 1995 en dus heeft hij veel transitities meegemaakt. Geboren in Wenen Een neef van Sigmund Freud en hem ook opgezocht om te leren over de drijfveren van de mens. Zijn eerste echte propaganda werk was van de eerste wereld oorlog om het publiek in de VS de wereld te verkopen. Met zijn propaganda heeft hij ook een aantal dingen gepromoot waar hij later spijt van had, zoals de promotie van roken, met name onder vrouwen en een democratische gekozen regering omver werpen in Guatemala omdat hun acties ten koste ging van de winst van de United Fruit Company. Hij ondersteunde met zijn werk naast vele commerciële bedrijven ook publieke doelen zoals de NAACP. Bernays schreef het boek in 1928. Tonie Broekhuijsen zorgde voor de vertaling van het boek en schreef een eigentijdse inleiding en uitgebreide voetnoten om zo de vertaling mogelijk te maken vanuit de huidige tijd. Deze vertaling schreef Tonie in 2019. Edward Bernays was born in Vienna to a Jewish family.[7] His mother, Anna (1858–1955), was Sigmund Freud's sister, and his father Eli (1860–1921) was the brother of Freud's wife, Martha Bernays; their grandfather, Isaac Bernays (through their father Berman), was the chief rabbi of Hamburg. Ze emigreerden in 1890-er jaren naar de VS en 1892 naar NYC. Inhoudsopgave 12 citaten Vooraf Inleiding Tonie Broekhuijsen Eward Bernays - Propaganda Hoe je chaos structureert De nieuwe propaganda De nieuwe propagandisten De psychologie van public relations Handel en het publiek Propaganda en politiek leiderschap Vrouwenactiviteiten en propaganda Propaganda en het onderwijs Propaganda in dienst van de maatschappij Kunst en wetenschap De werking van propaganda Namenlijst: Who’s who? 12 citaten Om tot een beslissing te komen is de eerste impuls: kijken naar een vertrouwd leider. (massapsychologie) Het publiek vraagt instinctief om een persoonlijkheid om een opvallend bedrijf of een onderneming te kunnen typeren (waarin Hidden Champions tegendraads zijn) Proefballonnetjes zijn een onhandig instrument van vallen en opstaan, dat doet een echte leider niet. De onderdrukking van de slecht betaalde onderwijzer, die vertelt over succesvolle zakenmensen en leiders. Inertie begrenst onze beschaving. (de neiging om de status-quo (of standaardoptie) te handhaven) Vooraf Tonie zegt, Bernays deed zijn werk vanuit de overtuiging dat een stabiele, democratische samenleving gebaat is bij ‘ethische propaganda’ en manipulatie. Hij zag het als smeerolie in de competitie om ieders belangen in de samenleving onder de aandacht te brengen. Tonie heeft een goede samenvatting gemaakt en helpt je om je te verplaatsen in die tijd. Inleiding Tonie Broekhuijsen - Het Nieuws - Fictie en gereedschap - Agenda-journalistiek - PR-oorlog - Propaganda Walter Lippmann verwierp de functie van het nieuws als instrument om elke burger zijn eigen opinie te formuleren over de samenleving en de democratie. ‘We begrijpen het beperkte karakter van het nieuws en de complexiteit van de samenleving niet; we overschatten ons eigen begrip, de publieke moraal en onze eigen competenties.’ Susan Sontag zegt ‘Verhalen kunnen ons begrip bijbrengen, foto’s doen iets anders: ze achtervolgen ons.’ Stuart Ewen ‘Nieuws is dat wat de media maakt.’ Volgens Bernays ‘Nieuws is elke openlijke daad, die de continuïteit van het leven onderbreekt en om een reactie vraagt.’   Tonie beschrijft het werk van Follow te Money als ‘Het is journalistiek op z’n best - als waakhond van het algemeen belang.’ Tonie zegt over Bernays ‘Als geen ander wist hij hoe je het Amerikaanse vol kon laten geloven wat je wil...

Decide for Impact podcast

Decide for Impact podcast

Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 17/04/2022

De podcast Decide for Impact podcast heeft in totaal 453 afleveringen

Vorige aflevering

Dit onderwijs hebben we nodig – Claire Boonstra

Dit onderwijs hebben we nodig – Claire Boonstra

Maker: Erno Hannink Datum: 25/07/2024

Volgende aflevering

Using compassion for more impact – Amy Armstrong

Using compassion for more impact – Amy Armstrong

Maker: Erno Hannink Datum: 01-08-2024

Soortgelijke podcasts

Disclaimer:De podcast artwork geembed op deze pagina is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast en is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl.

Propaganda #boekencast afl 103

Decide for Impact podcast · 26-07-2024

00:00 52:04