In deze 45ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe zet je een portfolio goed in? 'En dan toetsen we dat via een portfolio'. Makkelijk gezegd, maar hoe maak je een portfolio méér dan een vergaarbak? Por ...
In De Wijsneuzen, de podcast van Vernieuwenderwijs, duiken Linda Litjens en Wessel Peeters in interessante onderwijsontwikkelingen. Daarbij kijken ze verder dan hun neus lang is en zoeken ze uit hoe het zit! Wat wordt er mee bedoeld? Waarom is het belangrijk? En hoe kun je er mee in je les? Diep in inhoud en praktisch op de uitvoering, en dat in ongeveer 15 minuten. Veel luisterplezier! Over Vernieuwenderwijs Als Vernieuwenderwijs - bestaande uit zes enthousiaste leraren en onderwijskundigen - helpen we bij didactiek, curriculumontwerp en toetsing. Dit doen op basis van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen leservaring. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: krachtig onderwijs ontstaat door het gezamenlijk vorm te geven. Om dit te doen begeleiden we innovatietrajecten, geven we keynotes en trainingen, schrijven we artikelen en boeken en ontwikkelen we producten. Er is daarbij geen one-size-fits-all oplossing: we helpen bij het maken weloverwogen, onderbouwde keuzes – waarbij we graag insteken op leren als continu proces, eigenaarschap en maatwerk. We zijn daarom doorlopend bezig met onderwijsinnovatie en weten wat wel én wat niet werkt. Meer weten? Check: https://www.vernieuwenderwijs.nl
In deze 45ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe zet je een portfolio goed in? 'En dan toetsen we dat via een portfolio'. Makkelijk gezegd, maar hoe maak je een portfolio méér dan een vergaarbak? Por ...
In deze 44ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kun je de leerstof relevant maken? We willen graag dat leerstof ‘relevant’ is, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij de belevingswereld. Maar is het wa ...
In de 43ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe zet je uitgewerkte voorbeelden leerzaam in? Voorbeelden laten zien, gaan leerlingen of studenten dit niet klakkeloos nadoen? Of kunnen ze er wel wat van ...
In de 42ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe voorkom je gelaagdheid in je curriculum? Leerdoelen, lesdoelen, kwalificaties, beroepsrollen, beoordelingscriteria… we gebruiken in ons onderwijs dageli ...
In de 41ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe maak je de juiste keuze tussen op papier of digitaal werken? De één zweert bij echt schrijven ('wie schrijft die blijft') en de geur van écht papier. De ...
In de 40ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe ontwerp je een krachtig curriculum? Goed onderwijs vraagt om een krachtig curriculum, oftewel plan voor het leren. De vraag is, wat maakt een krachtig ...
In de 39ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe zet ik de kracht van vergelijkend beoordelen in in mijn lespraktijk? Sommige dingen verdienen extra aandacht in iedereen zijn lespraktijk en vergelijken ...
In de 38ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kun je visueel het leren versterken? Ons werkgeheugen kan een beperkte hoeveelheid informatie aan. Willen we leerlingen en studenten goed helpen met ler ...
In de 37ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe bepalen we of blijven zitten zinvol is? Je kent het wel, de leerling of student die maar moeilijk meekomt. Wat is wijsheid, blijven zitten of niet? In d ...
In de 36ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe zorg je voor voldoende leerruimte? We werken ons in een rap tempo door leerinhoud heen, hoofdstuk voor hoofdstuk vinken we af. Maar wordt er ook daadwerk ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.