1. China is ver weg, wat betekent dat eigendom in de praktijk? Piraeus was een slaperig haventje, dus je kunt zeggen: nou én, ze zijn nu beter af. Maar het is onderdeel van een patroon. De terminal in Zeebrugge is Chinees, een derde van de terminal in Rotterdam. In Italië en Spanje kopen de Chinezen havens, maar ook in Sri Lanka, Djibouti en Brazilië. Allemaal onderdeel van het Chinese beleid om wereldwijde handelsroutes in handen te krijgen.2. Waar zijn we eigenlijk bang voor? Scheepsgigant Cosco doet al die aankopen, maar daar achterzit de Chinese staat. Tegenstanders zijn als de dood dat China, nog altijd een communistische dictatuur, via aankopen de economische macht overneemt in Azië, Europa en Afrika. Het is dezelfde angst die ten grondslag ligt aan de rel om techgigant Huawei. Je kunt zeggen: Boeing, McDonalds en Nike hebben ook de wereld veroverd, maar daar zit niet de Amerikaanse staat achter.3. Is een faillissement van bijvoorbeeld de haven van Rotterdam niet erger? Dat zou een ramp zijn, maar het is niet zo dat we de keus hebben tussen China of niks. Verkopen aan de Chinezen heeft ook voordelen,want ze bemoeien zich zo min mogelijk met de bedrijfsvoering en betalen op tijd. Maar natuurlijk zijn er andere partijen in de wereld die kunnen investeren, of havens met goede vooruitzichten kunnen gewoon naar de kapitaalmarkt.4. Waarom gebeurt dat dan niet? Verschillende redenen. Je zou kunnen zeggen: gemakzucht, want de deals met China waren gemakkelijk. Maar toen Cosco zich aandiende met miljarden in cash, was er nog nauwelijks discussie over wat inmiddels als een soort Chinees gevaar wordt gezien. Dus de deals zijn te goeder trouw gesloten en misschien terecht.5. Kunnen wij Europeanen de havens, op zijn Zimbabwaans, terug- annexeren? China is immers ver weg... Nee, dat zou in strijd zijn met onze eigen wetten, het internationale recht en de regels van de Wereld Handels Organisatie. China zou onmiddellijk naar het Internationale Gerechtshof en het Hof van Arbitrage in Den Haag stappen en winnen. Wat wel kan, en ook gebeurt, is heronderhandelen over aandelenverhoudingen. China ziet de bui trouwens hangen, want buitenlandse bedrijven kunnen nu een meerderheid verwerven in joint-ventures met China. Dank, Sander Elvik. In de Wereld volgens Hammelburg beantwoord ik elke zaterdag vijf vragen over een internationaal thema. Hebt u een onderwerp? Stuur dan een tweet naar @BNR, of mail naar onlineredactie@bnr.nl. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast De Wereld Volgens Hammelburg | BNR heeft in totaal 26 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 08-12-2018
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 22-12-2018
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.