Steeds meer onderwijsinstellingen richten een Centre for Teaching and Learning (CTL) op. En terecht! Een goed ingericht CTL kan een enorme meerwaarde hebben voor onderwijsinnovatie en docentprofessionalisering. Maar wat maakt een CTL effectief? Hoe zorg je ervoor dat het aansluit bij de organisatiecultuur en echt impact heeft? Bij de Hogeschool van Amsterdam begon ruim twee jaar geleden de ontwikkeling van een eigen CTL. Dit proces, geleid door Aart Schouten en Anneke Vierhout, is nog volop in beweging. Wij, Sander Toby en Fedde Kloppenburg, mochten hieraan bijdragen en meedenken. In deze aflevering van De Verandermaten gaan we met Aart en Anneke in gesprek over de leerreis die we samen doormaakten. We beginnen met de bredere context: hoe ontstond het landelijke initiatief voor CTL’s vanuit Impuls en hoe kreeg dat vorm binnen de HvA? Vervolgens duiken we dieper in het proces: ? Welke stappen hebben we gezet? ? Hoe groeiden we van #richpictures naar concrete bouwstenen? ? Hoe hielpen modellen van Kilian Bennebroek Gravenhorst en Suzanne Unck bij deze ontwikkeling? Daarnaast bespreken we de uitdagingen: wat liep soepel, waar werd het spannend en hoe beïnvloedde dat onze samenwerking? Kortom, een inspirerend gesprek over leren, ontwikkelen, adviseren en samenwerken in een complexe onderwijsinnovatie. Veel luisterplezier! ??
Gemaakt door: Sander Toby, Josca Snoei en Fedde Kloppenburg Eerste aflevering: 24-09-2022
De podcast De Verandermaten heeft in totaal 30 afleveringen
Maker: Sander Toby, Josca Snoei en Fedde Kloppenburg Datum: 27-01-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.