Hoe ga je om met de spanning om het liefst altijd iets nieuws of interessants te willen doen, en de kracht van herhaling voor een financieel gezonde organisatie? En, hoewel je bedenkt dat het kan gebeuren, wat zijn eigenlijk de effecten van het verliezen van je grootste klant? Hier heb ik het over met Willem Dudok. Willem is de co-founder van communicatiebureau Johnny Wonder. Een bureau met waardevolle communicatie in een digitaal tijdperk. En dat doen ze goed. Zo goed zelfs dat ze ook dikwijls prijzen winnen voor hun werk. Daarnaast startte en co-hostte Willem 5 jaar lang een van de meest populaire wielerpodcast: De Rode Lantaarn. Daarnaast hebben we het over co-founderrelaties, het bouwen van een creatief merk, side-projects, podcasting, en over positiviteit en de ambitie hebben iets goeds te willen doen. Willem leeft zijn oma’s motto: “Als je niks positiefs te zeggen hebt, zeg dan niks.” En dat merk je. In een startupklimaat wat veelal individueel en wat kil kan voelen, springt hij eruit als juist extra vriendelijk en welkom hetend. Dit is een super waardevol (en de langste aflevering tot nu toe) gesprek. Willem deelde ook open over wat hij nu lastig en uitdagend vindt. Dank Willem voor je positiviteit, je rol in het ecosysteem en je wijsheid! Veel plezier met luisteren. Show Notes Willem Dudok Johnny Wonder Shots of Strategy in je inbox Mijn boekenkast Mail me (tijmen@studiogeorge.nl) over de aflevering. Vind ik leuk. LESSEN Ik kreeg het van huis uit mee dat het goed is om goede dingen te doen voor anderen. Dat zag ik in de acties van de mensen om me heen, in de keuze van hun (vrijwilligers)werk. Altijd klaarstaan voor anderen. Een voordeel van een creatieve generalist zijn is dat ik snel in staat ben om maatschappelijke onderwerpen te duiden én vervolgens vorm kan geven aan een interessante nieuwe oplossing. Schrijven is een ambacht. Het maken van een goede tekst helpt jezelf en lezers om de essentie binnen een complex vraagstuk te vinden. Er was een gat in de markt binnen de marketingwereld. Sociale media was iets nieuws. Wij zagen de waarde van deze nieuwe online media voor organisaties die we een warm hart toedragen en sprongen erin. Onze verschillende expertises pasten perfect hierbij. Het opgeven van een freelance-leven betekende in positieve zin meer gezamenlijkheid. De sprong wagen: Ik vind deze jongens heel aardig en slim en daar durfde ik het wel mee aan. Ze zijn gewoon goed in wat ze doen en we vullen elkaar aan. Ik zou, als ik nu zou starten, beter nadenken over de rolverdeling tussen de founders. Het driemanschap leidde bij ons tot besluiteloosheid over wat we wilden met de onderneming omdat we zochten naar unanimiteit. Onze drijfveer was vanaf het begin de inhoud en veel minder project- en klantmanagement. Je komt er dan snel achter hoe belangrijk het organisatorische vlak van je onderneming is. Als de nieuwigheid verdwijnt dan kom je op een cruciaal punt: waar ga je heen met dit bedrijf? En willen we hier over een paar jaar nog mee bezig zijn? Onze doorbraak hieruit kwam toevallig in een project waarvan we allemaal het thema interessant vonden én er de capaciteit en skills voor in huis hadden. Het perfectioneren van pitches voor projecten was een goede strategische zet en hielp ons aan onze eerste grote project met een retainer-afspraak waarbij een regelmatige omzet over een aantal jaar mogelijk werd. We konden gaan bouwen aan een team. We pushen ons merk eigenlijk te weinig. Publiciteit volgde altijd door goed werk. Maar we zien nu ook in dat Johnny Wonder onze grootste klant is. Om ook voor deze klant goed te zorgen, moeten we ook werken aan de naamsbekendheid van ons merk. De structuur van je bedrijf verandert naarmate het groeit. Er komt een punt waarop je als generalist niet meer óók HR-manager kan zijn en de financiën goed kan doen. Slim inhuren is de oplossing. Beperk de scope van je eigen werk. Bij de oprichting van ons tweede bedrijf, Sally Bright, kwam een nieuw vraagstuk boven: Hoe blijf je als partners gelijk? Martijn ging meer de kant van bestuur op en ik bleef op de inhoud. Dat is geen probleem, zolang je erover blijft praten en met elkaar kunt lachen. Je wilt voorkomen dat de een verantwoording moet gaan afleggen aan de ander. De praktijk van het opbouwen van een bedrijf is weerbarstig en kost tijd. Je kunt goed de organisatorische vraagstukken analyseren. Maar er is nergens een kant-en-klare oplossing voor. Het bedrijf is te groot geworden dat het alleen een speeltuin kan zijn. Ik streef ernaar dat het nu wel een goed gerunde speeltuin is. Na 5 jaar had ik het gevoel het podcast-medium wel uit te hebben gespeeld. Om te vernieuwen moet je durven te stoppen met dingen. Het hebben van creatieve hobby’s naast werk, versterkt me in andere rollen. Het maakt me een betere vader en ondernemer. Het heeft me altijd verrast en verbaasd dat iets futiels als drie mensen die praten over wielrennen (podcast de Rode Lantaarn) veel betekenis kan hebben in iemands leven. Dat heeft me wel geraakt. Zoals oma zegt: “Als je niks aardigs hebt te zeggen, dan zeg je maar niks.” Het is altijd leuk om mensen optimistisch, vrolijk, bewonderend te horen praten over een onderwerp. Passie is aantrekkelijk. Op het effect van het verliezen van een grote klant heb ik me nooit voorbereid. Wat het doet met je mensen, je werkwijze bij projecten, de prioriteit voor andere klanten en je eigen rol in het bedrijf. Het is ook een nieuwe kans om het bedrijf minder vorm te geven om wat nodig was voor die grote klant, maar hoe we het zelf willen. Het is spannend, maar we geven nu geld uit om er beter uit te komen. LINKS ANS BKB Jaap Stronks (Johnny Wonder) Martijn Beckers (Johnny Wonder) Lennart Booij (BKB) Erik van Bruggen (BKB, 1968-2020) Tim de Gier (Dag en Nacht media) Podcast: De Rode Lantaarn Podcast: NPR - It’s All Politics Boek: Het recht van de snelste - Thalia Verkade & Marco Te Brömmelstroet Boek: Wolfstijd - Harald Jähner Boek: 4000 Weeks - Oliver Burkeman
Gemaakt door: Studio George Eerste aflevering: 30-08-2023
De podcast De Gebakken Peren heeft in totaal 63 afleveringen
Maker: Studio George Datum: 04-07-2022
Maker: Studio George Datum: 30-09-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.