Hoe breng je hiërarchie aan in een organisatie waar iedereen gewend is mee te beslissen? Hoe breng je structuur en processen aan op een manier dat je óók oog hebt voor de mens? In deze aflevering is Karen Poot te gast. Karen is mede-eigenaar van De Fietskoerier Utrecht. Door de jaren heen heeft mede Karen ervoor gezorgd dat De Fietskoerier Utrecht groeide en professioneler werd. Intussen is ze ook Buy Social Lead bij Social Enterprise NL; een programma om van maatschappelijk verantwoord inkopen de standaard te maken. Daarnaast hebben we het over de verbindende rol die De Fietskoerier Utrecht vervult in een wereld die steeds globaler, sneller en efficiënter wordt. En over versnellingen, overspannen zijn, en illegale races. Karen zit vol energie en is begaan met de mensen om haar heen. Ze heeft een enorme drive de wereld mooier te maken en meer te verbinden. Ook wanneer het een gevecht tegen de bierkaai lijkt, is ze hoopvol en vastberaden door te gaan, gewoon omdat het juist is. Wat fijn! Ik vind het knap hoe ze die balans tussen aandacht voor de mensen en professionaliteit bewandeld heeft. Heel veel plezier met luisteren. Show Notes Karen Poot De Fietskoerier Utrecht Buy Social van Social Enterprise NL Shots of Strategy in je inbox Mijn boekenkast Mail me (tijmen@studiogeorge.nl) over de aflevering. Vind ik leuk. Lessen “Hoe natuurlijk interactie voor me is, na een volle dag werken en AAN staan heb ik toch ook even tijd voor mezelf nodig.” ? Les: Leer wat je nodig hebt voor een goede energiebalans en ruim daar tijd voor in! “Voorheen was alles B2B, pakketjes naar consumenten bezorgen bestond nog niet.” “Iedereen navigeert anders. Ik gebruik oriëntatiepunten, anderen op windrichtingen.” “Fietskoerieren is echt een bijzondere baan. Bijna verslavend. Ik start m’n dag ook het liefst op met een postrondje; even lekker in beweging, de wind in je haar, contact met de klanten, in flow door het verkeer. Zelfstandig en toch verbonden.” “Ik ben trots dat mensen het vaak lastig vinden het koerieren bij ons los te laten, ook al kunnen ze makkelijk op andere plekken meer verdienen. Ze blijven dan vaak nog een dag in de week koerieren voordat ze het echt loslaten.” “Ik vind het heel belangrijk dat je als mens gezien en gewaardeerd wordt (en dat het niet alleen draait om efficiency en dat je een nummertje wordt). Ik denk dat ik mede daardoor bijna natuurlijk de personeelskant op ging. Om dit te borgen.” ? Les: Het business model ‘helt’ naar efficiënter. De competitie doet dat ook. Als je niet bewust oplet dan kun je ook in die valkuil trappen. Speel dus een andere wedstrijd. “We zaten allemaal in het collectief, maar op een gegeven moment was het niet meer te doen om te beslissen en 12 mensen hun mening mee te wegen.” ? Les: Betrek je mensen door naar ze te luisteren en hun input mee te nemen. Maar beleg het nemen van de beslissing en de bestuurstaken bij een bestuur. “We moesten professionaliseren om de kansen die we zagen ook te kunnen waarmaken. Dat vroeg om protocollen maken van werkwijzes en de omgang met klanten, een eigen kantoor en bedrijfskleding, en een bestuur.” “Pieter Aart (en Jelle) had de professionalisering in gang gezet. Zodra dit stond gaf hij aan dat het tijd was voor hem om weg te gaan. Om ruimte te maken.” ? Les: Soms kun je het ontwerp alleen maken als je er zelf geen onderdeel van gaat zijn. “In het moment was het pijnlijk en was ik wel een beetje pissig op Pieter Aart dat hij wegging. Later zag ik dat dat inderdaad nodig was.” ? Les: Iets dat juist is, is niet altijd prettig in het moment. Dat betekent overigens niet dat je dat altijd kunt zien. En ook niet dat de pijn er niet mag zijn. “Iedereen was gewend zeggenschap te hebben en voor een deel viel dat opeens weg. Dus we hebben goede gesprekken gehad over hoe we iedereen dan wel meenamen in besluiten. En het vraagt ook iets om de bestuursrol goed te vervullen.” “In zekere zin veranderd er niks, maar toch levert het discussies op. “ “Hoewel het steeds meer werk oplevert ben ik eigenlijk niet zo’n fan van de pakketmarkt. Steeds meer en sneller consumeren is een race to the bottom. Daar kan ik treurig van worden.” “Tegen de trend van sneller en goedkoper in, blijven we toch overeind. We zijn lokaal bekend en hebben hele trouwe klanten die heel bewust voor ons kiezen omdat wij hun zending leveren zoals zij dat willen.” “Eigenlijk zijn we een verbindende partij en houden ervan om lokaal te werken.” “Nu we met zo’n 50 medewerkers zijn komt de noodzaak om processen echt goed te regelen en moet er soms zelfs een ‘laag’ bij. Vies woord, maar wel nodig.” ? Les: Als je groeit kun je niet meer zelf continu aansturen, uitleg geven of onduidelijkheid gladstrijken. Dan moet het bedrijf vanzelf gaan werken. Dat betekent dat je goed in kaart moet hebben welke verantwoordelijkheden/bevoegdheden bij welke functies/rollen liggen. “Hoe groeien we met de juiste professionaliteit? Hoe zorgen we dat de filosofie van het bedrijf overeind blijft terwijl ikzelf losser van de operatie raak.” “Als het bedrijf verandert moet je meeveranderen. En ben je dan nog wel de juiste persoon op die plek?” ? Les: Zoom af en toe uit. Wat heeft het bedrijf nodig? En waar gaat jouw energie naar toen? Past wat je wilt en kunt nog met dat wat het beste is voor het bedrijf? “Als Buy Social Lead, krijg ik nu veel energie van de impact die ik met mijn skills kan hebben door (grote) bedrijven in beweging te krijgen.” “Inspiratie krijg ik met name van nieuwsgierig zijn naar andere mensen en gesprekken aangaan.” Links Pieter Aart Schouten - Communicatie & Consultancy Libertas Pascal Cycloon Boek: Sophie van Gool - Waarom vrouwen minder verdienen. WomenInc: Mijn naam is Peter Boek: Margaret Heffernan - Voorbij het meetbare Boek: Ish Ait Hamou - Het moois dat we delen
Gemaakt door: Studio George Eerste aflevering: 30-08-2023
De podcast De Gebakken Peren heeft in totaal 63 afleveringen
Maker: Studio George Datum: 04-02-2022
Maker: Studio George Datum: 11-03-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.