Een gesprek met de bedenker en campagneleider van de landelijke campagne Direct Duidelijk: Lodewijk van Noort. Hij werkt bij communicatie van de gemeente Den Haag. Samen met twee andere voorvechters voor heldere communicatie maakt hij ook een podcast “Wat bedoel je?”. Wat is nu direct duidelijk? De ontvanger moet het begrijpen, dat is hét uitgangspunt. Als voorbeeld geeft hij “vermijd drukte”. Dit lijkt voor iedereen duidelijk maar dat bleek niet zo. Wat is vermijden? Wat is drukte? En bedoelen we eigenlijk niet: het is verboden om naar drukke plekken te gaan. Het is direct duidelijk: we gaan veel leren in deze aflevering. Diverse heilige huisjes worden omver geworden. Zo blijken icoontjes en plaatjes onduidelijker ter zijn dan de tekst. Het icoontje van een theater lijkt op een vrouwengezicht, door de gordijntjes van het theater. De enorme voorbeelden van Lodewijk zijn scherp en helder. Ze laten ons vooral zien: we hebben met elkaar nog een slag te maken om ook bij een crisis direct duidelijk te zijn. De link naar het onderzoek waar Lodewijk over spreek is hier te vinden: https://taalunie.org/publicaties/204/onderzoek-naar-het-gebruik-van-iconen-als-middel-voor-inclusievere-gemeentelijke-communicatie-in-nederland-en-vlaanderen Lodewijk geeft ook richting aan hoe we met elkaar kunnen komen tot direct duidelijke taal: - Stap 1: werk aan het taalniveau. Je hebt daarvoor andere mensen nodig in je organisatie: specialisten. Op het niveau schrijven van laaggeletterde, dan moet je specialist zijn. Dit specialisme kost vier jaar om te ontwikkelen. Niet iedere communicatie collega kan dit. - Stap 2: werk zoveel mogelijk vanuit de operatie. Werk met de mensen die dagelijks klantcontact hebben. Zij snappen hoe de klanten denken. Dit is vaak een vergeten groep binnen de organisatie: zij kunnen je helpen met antwoorden op vragen als: verwacht je vragen als we dit bericht op Twitter zetten? Komt de kern van het verhaal in dit persbericht over? - Stap 3: Testen. Testen. Testen. Ook tijdens een crisis kan je testen, is de overtuiging van Lodewijk. Waarom kan je een testpanel niet als groep in zetten bij een oefening? We maken met Lodewijk een belofte: we gaan echt aan de slag met een testpanel. We moeten dit eens proberen bij een crisis of bij een oefening. Test eens een NL Alert. Test eens een persbericht. Test eens een videoboodschap van een burgemeester. Wie begrijpt het wel en wie niet? We zijn benieuwd wie het al eens heeft gedaan!?
Gemaakt door: Roy Johannink en Dianne Deurloo Eerste aflevering: 04-04-2022
De podcast Crisiscommunicatie De Podcast heeft in totaal 36 afleveringen
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 05-11-2021
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 03-12-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.