Het gesprek met Ingrid van Frankenhuyzen was voor ons een heerlijk gesprek. Helaas bleek er soms een lichte echo op de achtergrond aanwezig te zijn. We hebben vanwege de inhoud van het gesprek toch gekozen om de aflevering online te zetten. De echo stoorde ons niet door de vele prachtige voorbeelden en tips van Ingrid. We hopen jullie ook niet. Ingrid heeft als programmamaker en journalist jarenlang voor radio en televisie gewerkt voor ze overstapte naar NRC Handelsblad. Ze is directeur van bureau Communisenso dat zich specialiseert in mediatrainingen en crisiscommunicatie. Ze schreef op Frankwatching eind 2013 een blog met als boodschap: in 2014 zal crisiscommunicatie verdwijnen. Volgens Ingrid zitten we inmiddels in een permanente staat van crisis. Van iedere organisatie en bedrijf mag inmiddels worden verwacht dat je bent voorbereid op crisissituaties, die hoe dan ook op je pad komen. Bereid je dus daar op voor en “Think the unthinkable”! We genieten van haar oneliners, zoals: “Reageer voordat je antwoordt.” Dat klinkt Cruijfiaans maar legt ze dit uit: “antwoorden zit op inhoud en reageren zit op emotie”. Ze fileert op nauwgezette wijze de manier waarop minister-president Mark Rutte de bridgingtechniek gebruikt in zijn persmomenten. De Q&A’s hebben slechts een beperkte toepasbaarheid. Het is veel verstandiger om een kernboodschap klaar te hebben. Krijg je dan toch een vraag waarbij je denkt 'daar gaan we weer' dan kan je met de bridgingtechniek zorgen dat je een brug slaat tussen emotie en inhoud, tussen vraag en antwoord. Je laat zien wat een vraag of bewering met je doet. Je reageert dus eerst voordat je een antwoord geeft. Maar niet alles is te voorkomen of te repareren, concludeert Ingrid. Soms zit je als organisatie of bedrijf in een situatie waarbij je al met 1-0 achter staat. Dit kan zelfs gebaseerd zijn op een leugen, vertelt door een medium. Ze noemt dit “Framing to the max”. Media zetten jouw organisatie in een zwart daglicht, en het is niet eens waar… hoe kan je je daar tegen wapenen? Luister de aflevering voor deze en andere voorbeelden.
Gemaakt door: Roy Johannink en Dianne Deurloo Eerste aflevering: 04-04-2022
De podcast Crisiscommunicatie De Podcast heeft in totaal 36 afleveringen
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 22-10-2021
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 19-11-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.