Social media inzetten om je expertise te tonen en een groter publiek te bereiken is gaandeweg steeds lastiger geworden. Toch kunnen social media platformen nog steeds een geschikte etalage voor je expertise zijn. Een etalage die laat zien wat je in huis hebt en die mensen stimuleert om een nader kijkje te nemen. In deze aflevering krijg je 5 manieren aangereikt waarop je met betrekkelijk weinig moeite social media toch effectief kunt inzetten om je expertstatus te onderstrepen. Je bouwt op geleende grond. Door het afnemend bereik voelen social media soms als drijfzand. Je denkt dat je vaste grond onder de voeten hebt als je kijkt naar volgers, fans en connecties, maar kijk je naar het echte bereik en effect dan vraag je je af hoeveel dieper je nog kunt zinken. En er is nog een drijfzandaspect: je bouwt op grond die helemaal niet van jou is. Het is gehuurde of beter gezegd geleende grond. Alles wat je daar bouwt kan je weer afgenomen worden. Of de echte eigenaar kan de spelregels ineens drastisch veranderen. 5x meer impact op social media. - Maak keuzes: waar wil je echt actief zijn - Sommige social media zijn zoekmachines; speel daarop in - Richt je bio’s en profielen goed in - Maak een representatieve landingspagina - Gebruik formats die effect hebben en hergebruik ze slim 1.Keuzes in social media maken. Zo’n 8 à 10 jaar terug was het social media landschap vrij overzichtelijk. Je had vooral Facebook, LinkedIn en Twitter en daar kon je bovendien aardig succesvol zijn door daar artikelen van je site te delen met je fans en volgers. Dat is echt verleden tijd. Het social media landschap is uitgebreid en enorm versnipperd geraakt. Dat heeft als positief effect dat je de meeste mensen wel via diverse platformen kunt bereiken. Maar het grote risico is dat je op teveel platformen actief bent of denkt daar actief te moeten zijn. Die tijd heb je meestal niet en mogelijk heb je er ook geen zin in. Maak daarom echte keuzes. Kies 1 of 2 platformen waar je jezelf thuisvoelt. Zeer waarschijnlijk zit je doelgroep daar ook. Maar als je je ergens thuisvoelt zal je ook eerder geneigd zijn om consistent berichten te plaatsen. En consistentie is een belangrijke succesfactor. Keuzes in frequentie. Als we het dan toch over consistentie hebben, kijk dan ook naar je berichtfrequentie. Vaker posten is lang niet altijd beter; het gaat eerder om kwaliteit dan kwantiteit. Kies daarom niet alleen de platformen die goed bij je passen maar ook een frequentie die goed bij je past. Dat is de enige manier om het langer vol te houden en een lange adem is meestal wel nodig op social media. Mensen moeten je nu eenmaal toch vaker zien voor ze je expertise verder bekijken. 2.Social media inzetten als zoekmachine. Mensen zoeken niet alleen via Google of Bing, maar ook via social media. Daar kun je met je accounts en met je berichten goed op inspelen. - LinkedIn berichten en zeker de artikelen zijn goed vindbaar via de zoekfunctie. - Op Facebook zijn video's vaak goed vindbaar. - YouTube is na Google en Google afbeeldingen de belangrijkste zoekmachine ter wereld. Met titels en beschrijvingen kun je ervoor zorgen dat jouw video’s gevonden worden door mensen die daar zoeken. Dat is vooral bruikbaar bij HoeDoe content: demonstraties, uitleg en praktische tips. - Pinterest is ook een goede zoekmachine. Pins gaan lang mee, soms zelfs jaren. En Pinterest is echt geen vrouwenplatform, het aandeel mannen groeit gestaag. Kijk wel of jouw doelgroep Pinterest gebruikt voor een zinvolle inzet. Of experimenteer eens, want Pinterest stuurt mensen door naar je site, dus je kunt vrij goed zien of het effect heeft. 3.Bio’s en profielen goed inrichten. Een bio of introductie op social media is voor veel mensen de eerste...
Gemaakt door: Linda Krijns, Sstroop Marketing Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Contentdiva's heeft in totaal 114 afleveringen
Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 28-02-2023
Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 28-03-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.