In deze spontane, ongeplande podcast ga ik met Ramon Eijkemans in gesprek over meetbaarheid in het AI-tijdperk. Het gaat niet meer traffic maar om profit, zegt men. Maar ja, kun je dat wel goed meten? "Nee" zeggen we allebei. En als we het over meten hebben, wat kunnen we met AI-ranktracking tools of AI-visibility tools die je zichtbaarheid in AI-tools meten? Kunnen we daarop vertrouwen? En hoe moeten we die gebruiken? "Als je keywords invoert om je zichtbaarheid in AI-tools te meten,heb je toch wel een probleem" zegt Ramon. Waar we het over gaan hebben? ?? Waarom kun je niet meer sturen op verkeer? ? Omdat verkeer geen garantie meer is voor winst, conversie of merkwaarde en teveel verkeer waardeloos was/is. ?? Wat is er mis met klassieke attributie? ? In een zero-click wereld lopen de credits vaak naar de verkeerde kanalen . Je video of merkervaring krijgt geen meetbare waardering. ?? Hoe beïnvloed je AI-tools zoals ChatGPT of Perplexity? ? Volgens Ramon draait het om drie dingen: word je genoemd, word je correct genoemd, en word je positief genoemd. Dat is de nieuwe meetlat voor zichtbaarheid. ?? Wat moet je dan wél meten? ? Of je genoemd wordt, of de informatie klopt, en welk sentiment erachter zit. ?? Wat verandert er aan contentstrategie? ? Minder encyclopedische ‘wat-is’-artikelen; meer specifieke, psychologisch relevante content die echte klantvragen en emoties raakt. Cruciaal is volgens Ramon om de klant te snappen, de echte psychologische kant van klantgedrag dus. Mijn tegenvraag: kun je dat van de SEO'er verwachten? Hoofdstukken: 00:00 – Intro: een spontane podcast met Ramon 01:00 – Van verkeer naar winst: waarom dat niet werkt 04:00 – Het attributieprobleem en het Coolblue-voorbeeld 06:30 – De rol van merk, content en beleving 08:00 – Zero-click en merkzoekgedrag 12:00 – Minder verkeer, maar betere bezoekers 14:00 – Weg met encyclopedische content 17:00 – Klantonderzoek en dark socials 19:00 – AI-tracking tools en wat ze wél en niet meten 22:00 – De vraag achter de vraag (QPAFFCGMIM) 25:00 – Waarom simpele sites beter werken voor AI-browsers 27:00 – Psychologie en schrijven met emotie 30:00 – Luisteren als nieuwe skill 34:00 – Correctheid, consensus en structured data 36:00 – De omgekeerde contentfunnel 38:00 – Psychologie als basis voor meetstrategie 39:00 – Tools: Peak, Profound, Promptwatch 41:00 – Solved queries en nieuwe contentvormen 43:00 – Database vs websearch in AI 44:00 – Afsluiting en reflectie

Gemaakt door: Chantalsmink.nl SEO Podcast Eerste aflevering: 24-07-2022
De podcast Chantalsmink.nl SEO Podcast heeft in totaal 144 afleveringen

Maker: Chantalsmink.nl SEO Podcast Datum: 21-10-2025

Maker: Chantalsmink.nl SEO Podcast Datum: 10-11-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.