Elektrisch vliegen is geen toekomstmuziek meer. Maeve Jet zet Nederland weer op de kaart en CEO Jan Willem Heinen vertelt. ?? ???????????????????????? ??????????: Jan Willem Heinen dook al in 2012 in duurzaamheid en elektrisch vervoer, geïnspireerd door Tesla in zijn studietijd in Berkeley. “Toen ik daar Tesla zag, wist ik: dit gaat groot worden.” Wat begon met laadpunten in Eindhoven, groeide via elektrische bussen naar de wereldwijde startup Viricity. Maar zijn ondernemende honger bracht hem naar een nieuwe uitdaging: elektrisch vliegen. “Na acht jaar in e-mobility had ik alles gedaan wat ik kon doen. Het werd tijd voor iets nieuws.” Met Maeve Aerospace werkt hij nu aan een hybride elektrisch vliegtuig: de Maeve Jet. Een product dat ontstaan is uit harde realiteit en feedback van airlines. “Een elektrisch vliegtuig bouwen dat niemand wil kopen, dat gaat niet werken.” Inmiddels werkt Maeve samen met giganten als Japan Airlines en presenteerde het team op de Paris Airshow. Toch blijft het een zware weg: “In Europa is het gewoon moeilijker om dit soort projecten gefinancierd te krijgen dan in de VS.” Maar Jan Willem is vastberaden: “Als Maeve Jet de lucht in gaat, dan is het voor mij geslaagd.” ???????????????????????? ????????????: ? Tesla’s Model S was de vonk voor zijn ondernemersmissie ?? Maeve Jet mikt op 76 tot 170 passagiers in de regional jetmarkt ???? Productie is verplaatst naar Duitsland vanwege schaarste aan senior experts ?? Maeve haalde €3,4 miljoen op in 2022 als eerste kapitaalronde ????????-??????????: ?? Een slechte startup leiden is de beste leerschool ?? Start altijd vanuit product-market fit, niet vanuit technologie ?? Durf te pivotten als de markt daarom vraagt ?? Batterijtechnologie groeit, maar energiedichtheid blijft achter ?? Internationale ambitie is noodzaak, geen luxe, in de luchtvaart ???????? ????????????: 0:00 - Introductie 0:26 - Start in duurzaamheid & inspiratie uit Tesla 1:43 - Ondernemen in Californië versus Nederland 4:17 - Eerste startups in laadpunten en bussen 6:09 - Van elektrisch rijden naar elektrisch vliegen 8:45 - Waarom Maeve hybride ging 10:39 - Technische uitdagingen & batterijlimieten 13:34 - Feedback van airlines als gamechanger 19:16 - Productie in Duitsland 21:07 - Introductie Maeve Jet 25:04 - Van visie naar realisatie & certificering 32:18 - Impact maken met ondernemen 35:05 - Dieptepunten & financieringsuitdagingen ?????????????????? ???? ?????????? ?????? ??????????????: ?? €3,4 miljoen: Startkapitaal opgehaald door Maeve in 2022 ?? 4000 jets: Grootte van de mondiale markt voor regional jets ?? 2029: Doeljaar voor eerste commerciële vlucht van Maeve Jet ?? ???????????????? ???? ???? ???? ?????? ???????? ????????! https://7dtv.link/YT 7?? ???????? ???????? Welkom op 7DTV, het Ondernemerskanaal van Nederland waar Ronnie Overgoor in gesprek gaat met spraakmakende, opvallende en inspirerende ondernemers. ?? ???????? ???????????? Ronnie is de initiatiefnemer van 7DTV waarop hij in gesprek gaat met ondernemers. Daarnaast is hij een van de meest gevraagde dagvoorzitters en presentator voor zakelijke events. ?? ???????? ???????????????????? ???????? ???????????? ???????? ???? ???? ??????????://??????.????????????????????????????.??????. ?? ?????????????????? ??????????????????? Wil je ook een portret op 7DTV, of wil je met je bedrijf een hele serie maken samen met ons? ?? ??????????://??????.????????.????/?????????????????????? | ????????????????@????????.???? ???????????? ?????????????? ??? Spotify: https://open.spotify.com/show/26jT6jLzzAetySjTPP1RpQ ?? LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/7dtv ?? Instagram: https://www.instagram.com/7dtv.nl/ ?? TikTok: https://vm.tiktok.com/ZMLJbTBuF/ ?? YouTube: https://youtube.com/@7dtv
Gemaakt door: 7DTV Eerste aflevering: 05-06-2022
De podcast 7DTV | Het #1 YouTube en Podcast kanaal voor Ondernemers heeft in totaal 687 afleveringen
Maker: 7DTV Datum: 23-09-2025
Maker: 7DTV Datum: 02-10-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.