2025 wordt het jaar dat we als HR-community leren zigzaggen tussen paradoxen. Dat vraagt nieuwsgierigheid, moedig leiderschap en een flinke dosis HR-expertise. In deze talkshow met een live publiek van 150 HR professionals kruip ik in het hoofd van Kathleen Vangronsvelt (AMS): Wat is écht zinvol als het gaat over welzijn op het werk? Want hoewel de aandacht voor welzijn op het werk nog nooit zo hoog was en het aanbod van dienstverleners nog nooit zo groot, blijft het aantal langdurig zieken onverminderd toenemen. De huidige initiatieven lijken met andere woorden niet te werken. Investeer in de werkcontext als je wil inzetten op welzijn op het werk Dat kan voor een groot deel verklaard worden door het feit dat we niet op de juiste initiatieven inzetten, zegt Kathleen: "Medewerkerswelzijn wordt door een veelheid van factoren beïnvloed die je in 4 domeinen kan indelen: maatschappelijke context, privé context, persoonlijkheid en werkcontext. Als werkgever kan je eigenlijk enkel impact hebben op de werkcontext. Het goede nieuws is dat 70% van het welzijn verklaard wordt door de werkcontext. Alleen zetten bedrijven doorgaans vooral in op individuele initiatieven die slechts een beperkte impact hebben (inzetten op ademhalingsoefeningen en workshops resilience heeft dus veel minder effect). Met verschillende lenzen naar welzijn kijken - het IGLO model (K Nielsen). IGLO (individu - groep- leidinggevende - organisatie) is een multi-level manier om naar welzijn te kijken. Organisaties focussen te veel op resources op individueel niveau (I). Maar we kunnen nog heel wat hulpbronnen aanboren op het niveau van leidinggevende (L), het team (G) en de organisatie (O). We kijken te nauw naar wat welzijnsinterventies kunnen doen. We laten heel wat bronnen 'liggen'. Blue zones zijn maakbaar In Blue zones leven mensen langer en gelukkiger. En het is de context die maakt dat mensen daar gezond ouder worden. De kracht ligt dus in de context. Verbondenheid en community zijn daarin bepalend. De business case van diversiteit Het loont om te investeren in diverse teams, maar het vraagt wel wat extra werk. 'Parkeer' het morele perspectief en zet in op de business case die aantoont dat diversiteit loont. Kathleen tipt ook het boek 'invisible women': in een tijd waarin heel wat beslissingen genomen worden door AI, moeten we ons bewust zijn van het feit dat in al die data uit het verleden mannen de norm waren en wat daar de gevolgen van (kunnen) zijn. Vijf evidence-based tips: - Verleg je focus van het individu naar de context - ABC kan je dienen 'als blauwdruk' om de werkcontext te bouwen - Perceptie van rechtvaardigheid is hard verbonden met welzijn - neem het mee in je metingen - Neem / maak ruimte - je hoeft niet alles op te vullen - ga voor nuttige overtolligheid - Jongeren scoren lager op werkcentraliteit dan oudere collega's - wat kunnen we daaruit leren? Veel kijk- en luisterplezier! +++ Honger naar meer? - SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF - BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE HR-ACTUA - ABONNEER JE OP HET #ZIGZAGHR BOOKAZINE It's a great time to be in HR! +++ Opgenomen in Dock 3 Antwerpen - tijdens #ZigZagHR Live, The Trend Edition
Gemaakt door: Lesley Arens Eerste aflevering: 22-05-2022
De podcast #ZigZagHR Brainpickings heeft in totaal 537 afleveringen
Maker: Lesley Arens Datum: 18-02-2025
Maker: Lesley Arens Datum: 24-02-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.