Door corona hebben we massaal online leren vergaderen en is het thuiswerken ingeburgerd. Wat worden de werktrends in 2021? We bespreken het met Mirjam Baars, arbeidspsycholoog en directeur van onderzoeksbureau SatisAction. Het opvallendst is de sterke driedeling op de arbeidsmarkt, ziet Baars. De ‘essentiëlen’ komen om in het werk (zorg, voedsel, pakketbezorgers) en de niet-essentiëlen in onder andere de horeca, toerisme en cultuur moeten misschien denken aan snel omscholen. De derde groep bestaat uit thuiswerkers, veelal middelbaar- en hogeropgeleiden. Mirjam Baars ziet drie veranderingen op het gebied van hun werk. Online-leren Vier keer zoveel mensen zijn in 2020 al een online-cursus begonnen, en werkgevers en overheid bieden vijf tot negen keer meer online-leeraanbod aan, bleek uit onderzoek van het World Economic Forum 2020 (WEF). Naast management- en efficiëntietrainingen is er nog een training populair: leidinggeven op afstand. Wennen aan wenden De arbeidsmarkt verandert rap en dan is het handig als we flexibel zijn en onze kwaliteiten op een ander gebied leren inzetten. De GGD doet nu bijvoorbeeld bron- en contactonderzoek, en de mensen van de SOS Alarmcentrale op de weg, die gewend zijn aan vragen stellen, blijken dat werk ook uitstekend te kunnen. ICT Het werk zelf verandert ook door de snel toenemende digitalisering en automatisering. Digitale toetsen in het onderwijs bijvoorbeeld – organiseer dat maar eens. Werkgevers verwachten dat ze tot 2025 70 procent van hun medewerkers bij- of omscholing moeten aanbieden, bleek uit het WEF-onderzoek. Wil je weten hoe het werk concreet gaat veranderen? Luister dan deze Work in Progress. Support the show: https://www.intermediair.nl/account/login?login_type=direct See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: DPG Media Eerste aflevering: 22-11-2019
De podcast Work in Progress heeft in totaal 49 afleveringen
Maker: DPG Media Datum: 26-11-2020
Maker: DPG Media Datum: 28-01-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.