Natuurlijk spelen er veel factoren mee bij het voelen van een klik met iemand, maar eentje zagen onderzoekers heel duidelijk terugkomen uit experimenten. In deel één van dit onderzoek kregen mensen die elkaar niet kenden de opdracht om 10 minuten met elkaar te kletsen. Achteraf moesten ze een vragenlijst invullen en daarna zelf - lekker ongemakkelijk - het gesprek terugkijken en aangeven per minuut of ze zelf vonden dat er een klik was met hun gesprekspartner. In het tweede deel van het onderzoek lieten ze vrienden met elkaar praten. Natuurlijk was daar al sprake van een klik, dus hier vroegen ze achteraf op welke momenten die klik het meest aanwezig was. Wat zagen ze: op de momenten in het gesprek waarop mensen aangaven dat de klik het grootst was, waren de reactietijden het kortst. Toen ze vervolgens een derde groep mensen deze gesprekken lieten horen, maar dan met twee gemanipuleerde varianten waarbij de reactietijd of sneller, of langzamer was, zagen ze dat wederom een grotere klik werd gehoord bij het gesprek waarbij mensen snel op elkaar reageerden. Natuurlijk kunnen er nog allerlei andere factoren een rol spelen. De onderzoekers willen dan ook zeker nog kijken naar iets als woordkeuze of lichaamstaal. Ook de setting is interessant om verder te bestuderen: gaat het er in een werksituatie bijvoorbeeld anders aan toe? En welke rol speelt culturele achtergrond? Misschien is het in sommige culturen bijvoorbeeld heel gebruikelijk om niet te snel te reageren. In deze audio hoor je onderzoeker Emma Templeton van Dartmouth College. De paper vind je hier: Fast response times signal social connection in conversation. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Wetenschap Vandaag | BNR heeft in totaal 579 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 01-02-2022
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 02-02-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.